lørdag 28. februar 2015

Planet of the phones

Smarttelefonene er det 21. århundrets definerende teknologi, skriver The Economist i sin lederartikkel om "Planet of the phones" denne helgen. Der slår de blant annet fast at:

"Smartphones matter partly because of their ubiquity. They have become the fastest-selling gadgets in history, outstripping the growth of the simple mobile phones that preceded them. They outsell personal computers four to one. Today about half the adult population owns a smartphone; by 2020, 80% will. Smartphones have also penetrated every aspect of daily life. The average American is buried in one for over two hours every day. Asked which media they would miss most, British teenagers pick mobile devices over TV sets, PCs and games consoles. Nearly 80% of smartphone-owners check messages, news or other services within 15 minutes of getting up. About 10% admit to having used the gadget during sex."

Dagens smarttelefoner, som har langt mer datakraft enn utstyret NASA brukte da de sendte de første menneskene til månen i 1969, er de egentlige "personal computers" fordi de er med oss over alt og vet derfor veldig mye mer om oss enn en PC som holder til på et kontor eller stuebord. Dessuten er den mye mer utbredt. I dag har halvparten av alle i verden en smarttelefon, i 2020 vil den andelen ha økt til 80 prosent, takket være blant annet kinesiske og indiske produsenter som lager billige modeller med lagt på vei samme funksjonalitet som de merkene som selger best her.

I en litt lengre briefing med tittelen "Telecoms and society" går The Economist dypere inn i smartelefonens tranformative egenskaper, og plasserer den på linje med det trykte ord, klokken og forbrenningsmotoren når det gjelder hvordan måten mennesker samhandler på blir forandret. 

Smarttelefonene forandrer også næringslivet, De mest åpenbare eksemplene er hvordan pc-produsenter som Apple og Samsung har lykkes med å bli de ledende av smarttelefoner og hvordan selskaper som er bygget på å hjelpe oss finne frem på webben, som Google, har måttet investere tungt i å skaffe seg kompetanse på et økosystem bygget rundt apper, app-butikker og sosiale medier som har smarttelefonen som hovedplattform.

Om denne omstillingen til smarttelefonen er vanskelig for nettselskaper kan man jo forestille seg hvor vanskelig den er for virksomheter som allerede hadde store utfordringer med å klare overgangen til internett, noe som inkluderer virksomheter som driver med aviser, fjernsyn, transporttjenester og helsetjenester, men også mange andre. Og som alltid i slike teknologidrevne omstillinger gir det som er truende og skremmende for mange bedrifter noen helt enestående muligheter til å skape nye tjenester og bygge nytt næringsliv for andre.