"I en verden av vidåpne grenser blir den norske skoledebatten irrelevant i rasende fart."
Dette naturligvis en spissformulering, men også en ganske presis beskrivelse av en økende avstand mellom debatten og det som faktisk skjer ute i virkeligheten. Nå er vi ikke vant til at norske politiske kommentatorer tar for seg store globale teknologitrender med så store ord, det er en type tema og språkbruk man forventer å bli konfrontert med av Thomas Friedman i New York Times, men det er jo en utvikling som er like relevant for skolene i Bergen som i New York. Sjur Holsen skriver i kommentaren sin at:
- De ansvarlige skolepolitikerne, for tiden rødgrønne, som er mest opptatt av å få frem at ting går bra (uansett hva fasit sier).
- Skolebyråkrater i departementet, direktoratet, kommuner og fylkeskommuner, som drukner lærernes skolehverdag i stadig mer byråkrati.
- Lærerne og deres organisasjoner, som har vært skjermet for konkurranse og alternativ tenkning så lenge at de ikke med rimelighet kan forventes å omfavne endringer.
Men selv dette jerntriangelet vil være maktesløst den dagen mange nok foreldre og elever ikke lenger finner seg i å la fremtiden begrenses av dagens skolestruktur, men søker seg til nye muligheter av typen Khan Academy (og vi har bare sett fliken av begynnelsen for nye tilbud). Globaliseringen vil rulle videre: Ikke lenger bare over de mest konkurranseutsatte i privat sektor, men over offentlig ansatte som har trodd seg trygge bak nasjonalstatens høye murer; i skolen, på universitetene, i helsevesenet."
Jeg tror dette perspektivet er helt sentralt. Det er ikke teknologien i seg selv som er drivkraften for endringer, den bare muliggjør noen nye måter å nå ut med innhold. Drivkraften er brukernes behov for tjenester som gjør en bedre jobb. I et samfunn i stadig raskere endring vokser behovet for kompetanse. Ikke bare hos unge mennesker som skal gjennomføre grunnskole og videregående skole, men i minst like stor grad hos de som er i arbeidslivet, men trenger mer kompetanse for å henge med i utviklingen.
Jeg har tidligere blogget om hvordan de tradisjonelle universitetene blir utfordret av nye og nettbaserte undervisningstilbud som Coursera og Udacity. Det er mange i arbedslivet som ikke har mulighet for å følge en tradisjonell campus-basert undervisning på et universitet, men som likevel har behov for kompetansepåfyll for å fungere godt i jobben. Den teknologiske utviklingen i arbeidslivet gjør at behovet for ny kompetanse ikke akkurat blir mindre enn før.
Som disruptive innovasjoner ellers vil ikke de internettbaserte nye skoletilbudene utfordre de tradisjonelle aktørenes kjernevirksomhet direkte. De oppstår i første omgang som tilbud i ytterkanten, der målgruppen er personer som mangler andre alternativer. Og som et tilbud til elever og studenter som trenger et mer individtilpasset opplegg enn de kan får gjennom en tradisjonell klasseromsundervisning tilpasset gjennomsnittseleven. Lykkes man med å oppnå resultater i disse krevende målgruppene. slik Khan Akademy ser ut til å gjøre, så oppdager flere hva de holder på med. Og at kvaliteten ikke er noe dårligere enn hos de tradisjonelle utdanningsaktørene, kanskje tvert imot. Da er ikke veien fra ytterkanten og inn mot sentrum så lang.
Som disruptive innovasjoner ellers vil ikke de internettbaserte nye skoletilbudene utfordre de tradisjonelle aktørenes kjernevirksomhet direkte. De oppstår i første omgang som tilbud i ytterkanten, der målgruppen er personer som mangler andre alternativer. Og som et tilbud til elever og studenter som trenger et mer individtilpasset opplegg enn de kan får gjennom en tradisjonell klasseromsundervisning tilpasset gjennomsnittseleven. Lykkes man med å oppnå resultater i disse krevende målgruppene. slik Khan Akademy ser ut til å gjøre, så oppdager flere hva de holder på med. Og at kvaliteten ikke er noe dårligere enn hos de tradisjonelle utdanningsaktørene, kanskje tvert imot. Da er ikke veien fra ytterkanten og inn mot sentrum så lang.
Hei Paul.
SvarSlettBra blogginnlegg, og bra at det er flere utenfor "menigheten" som får øynene opp for at digital teknologi endrer måten vi tenker om utdanning. For det er dette det handler om: vi må justere de modellene vi opererer med om utdanning, skole og læring og utnytte de nye åpninger teknologien gir.
Det er interessant og positivt at dette kommer fra BT som har gitt Hordaland fylkeskommunes satsing på Den digitale skole mye pepper, og hevdet tavle, kritt og trykte lærebøkers fortrinn i skolen ved gjentatte anledninger. Skolebyråkratene, skolelederne og skolepolitikerne som har satset på IKT i skolen har blitt kalt teknologioptimister og mye annet. Skoler som har vært innovative har også møtt mye sarkasme.
Det er ikke riktig at bildet er så dystert i skolen som mange vil ha det til, skoledebatten og skolepolitikken i det offentlige rom derimot er noe helt annet.
Det debatteres som om vi er på 50-tallet enda og kan vedta gode karakterer og respekt for lærere. Kunne tenkt meg en offentlig skoledebatt som tok dette inn over seg.
I dette universet til Khan og MOOCene er det for eksempel ikke inntakskarakterer for å studere. Det er faktisk inger krav til formalkompetanse. Det er ubegrenset med studieplasser og folk kan studere det de vil.