Vi burde kanskje skjønt hvordan det ville gå allerede da vi så informasjonstavlen på vei inn. Den viste, som en ser på bildet til venstre, at datoen i dag er 05.05.2012 og klokkeslettet 09:25 (da bildet ble tatt var klokken egentlig 14:15). Da vi trakk kølapp viste det seg dessuten at det var omkring 100 personer foran oss i køen, og det gikk svært langsomt framover. Så langsomt at Budstikka skrev om det her, men det ser ut til å ha foregått på samme måte over hele landet, for eksempel i Mo i Rana, i Tromsø og i Ålesund.
Vel, vi hadde også et annet oppdrag i Sandvika og var borte i omtrent en time. Da vi kom tilbake til politistasjonen var det fortsatt rundt 40 foran oss i køen, men dette var jo klar fremgang og tente et håp om å bli ferdig innen rimelig tid. Dessverre skulle det ikke gå slik. Ting gikk etter hvert tregere og tregere i skrankene, før det til slutt stoppet helt opp og det ble informert om at it-systemet hadde sluttet å virke slik at de ikke fikk gjort noen ting. Da var det bare å reise hjem igjen etter å ha ventet i over to timer.
Man skulle kanskje tro at et passkontor kunne holde åpent, i hvert fall av og til, på tidspunkter der folk har mulighet til komme. Men slik er det ikke. Passkontoret i Sandvika stenger kl 13 på mandager, kl 14:30 på tirsdag, torsdag og fredag, og har "langåpent" til 16:30 på onsdag. Ikke veldig imponerende i en tid der regjeringen snakker stadig mer om brukerorientering av offentlige tjenester. I stedet for å advare folk mot å komme på dager det passer, kunne man jo for eksempel styrke bemanningen på en dag som var inneklemt mellom 17. mai og helg, der skolene var stengt og der man visste at det ville komme mange familier med barn som skulle ha pass til ferien. Eller hva med å ha kveldsåpent en dag i uken?
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar