onsdag 30. mai 2012

Fanget i Bieber-kaos

Jeg tror nesten aldri jeg har hatt så god tid til å kjøre fra Oslo til Gardermoen for å rekke et fly. Likevel gikk det helt galt. Det kan jeg først og fremst takke Justin Beiber og hans fullstendig sprø fans for. Og kanskje også de som gir tillatelser til arrangementer som fører til at store deler av Oslo sentrum blir stengt og man ikke kommer seg ut.

Jeg hadde takket ja til å vikariere for Kristin Skogen Lund i en paneldebatt på Difis store digitaliseringskonferanse i dag. Det ble en bra diskusjon om muligheter og hindringer når det gjelder digitalisering av offentlig sektor. Og så skulle jeg videre til Gardermoen for å rekke et fly til Berlin, for å lede et styremøte i Forskningsrådets Forny-program og få med meg litt av konferansen til Association of European Science and Technology Transfer Professionals (ASTP).

Tre timer hadde jeg fra jeg forlot Radisson-hotellet på Holbergs Plass til flyet skulle gå fra Gardermoen. Det er veldig god tid, selv i ettermiddagsrushet ut av Oslo. Jeg tenkte at jeg skulle ta Ibsenringen ned til Oslo S og deretter E6 til Gardermoen. Det viste seg å være en gigantisk feilvurdring. En time og 45 minutter satt jeg i kø inne i Ibsen- og Hammersborgtunnelen, uten å kunne gjøre annet enn å vente. Det er vel litt over en kilometer, så hastigheten må ha vært i underkant av en kilometer i timen. Dette, pluss litt ekstra kø i sikkerhetskontrollen, førte til at jeg akkurat ikke rakk flyet til Berlin 18.30. Flyet stod der, men utgangen var nettopp blitt stengt.

Nå gikk det heldigvis bra for min del. En veldig hjelpsom person hos Berg Hansens reisebyrå (de har for øvrig en flott app også) fikk booket meg over til et litt senere direktefly så jeg rekker alt jeg skal være med på, selv om jeg kom frem litt senere enn planlangt. Men jeg er helt sikker på at mange andre som var i Oslo sentrum onsdag ettermiddag har opplevd langt mer alvorlige konsekvenser av å bli innestengt og ikke rekke frem dit de skulle i tide. Jeg kan ikke skjønne at det er mulig å få lov til å ha et arrangement som skaper et slikt kaos. Og jeg er helt sikker på at politiet har bedre ting å bruke ressursene på .

2 kommentarer :

  1. Ser du selv at det er en fare for at du ligner en parodi av "Gammel direktør" :-?

    "Gale ungdommer forsinket bilen min på vei fra Oslo sentrum til Gardermoen (går det ikke tog der ?). Det var nesten så jeg ikke rakk mitt viktige styremøte i Tyskland. Her burde politiet ha grepet inn!!"

    SvarSlett
  2. Ja, jeg ser det. Med meg gikk det også bra. Men jeg synes ikke det gjør at man skal mene det er ok at det er kaos. Og jeg er helt enig i at politiet har langt viktigere ting å gjøre enn dette.

    SvarSlett