torsdag 5. august 2010

Barnehagebaroner og barnehagestatistikk

NRK Nyheter
I i løpet av den siste uken har NRK, Marit Nybakk og andre sosialdemokrater som føler seg sveket av Bjarne Håkon Hanssens overgang til PR-bransjen lykkes med å få en barnehagedebatt til å bli en debatt om Bjarne Håkon Hanssen. Men nå som det er ettertrykkelig klargjort at Bjarne Håkon Hanssen ikke har gjort noe galt, utover muligens å ha skuffet noen gamle venner, er det på tide å få diskusjonen til å handle om barnehager.

Noe av det mest interessante i selve barnehagedebatten er de rødgrønnes bruk av kraftfulle og ideologisk ladede skjellsord når de skal beskrive de som eier private barnehager. Statssekretær i det såkalte Kunnskapsdepartementet, Lisbeth Rugtvedt, kaller eiere av private barnehager "barnehagebaronene". Stortingsrepresentant Arild Stokkan-Grande kaller private barnehager "storkapitalen". Vi skal med andre ord ikke være i tvil om at de deltar i en strid mot onde mennesker som motarbeider velferd og rettferdighet, og gjør alt de kan for å berike seg selv fremfor å bruke penger på barna. Og selve beviset på at de tilhører storkapitalen er i følge Stokkan-Grande at de har råd til å betale en kommunikasjonsrådgiver.

Med en slik demoniserende og ideologisk språkbruk er det jo nærliggende å tro at de private barnehagene er et fenomen de rødgrønne har brukt de siste årene på å bekjempe og som nå bare finnes som et salgs sært undergrunnsfenomen som bare de mest gjenstridige liberalister tør å benytte seg av. Men leser man Statistisk Sentralbyrås siste barnehagestatistikk så ser man at de private barnehagene er i klart flertall i Norge. Antall private barnehager har siden 2000 økt fra 2849 til 3623, en økning på 774 på ti år. Antall kommunale barnehager har gått fra 2984 til 3082, en økning på bare 98. I denne perioden har det blitt full barnehagedekning i Norge. Og det er takket være veksten i det private barnehagetilbudet at de rødgrønne har nådd målet sitt.

Dette har naturligvis vært mulig fordi staten har stimulert barnehageutbygging. Men politikere bygger ikke og driver ikke barnehager selv. I beste fall vedtar de noen rammebetingelser som virker og som gjør at det lønner seg for noen private å ta risiko og satse egne penger og tid på å  realisere regjeringens mål. Den rødgrønne regjeringen og de private barnehageeierne har hatt en felles interesse i at dette skal lykkes. Kristin Halvorsen sa på et tidspunkt at hun skulle gå av hvis regjeringen ikke nådde målet, et mål hun var helt avhengig av private virksomheter for å nå. Derfor er det ikke så rart at de private barnehagene reagerer sterkt på at regjeringen plutselig vil endre rammebetingelsene og i praksis gjøre det ganske umulig å eie private barnehager. Regjeringen burde jo heller bruke denne suksessen som et godt eksempel på hvordan private leverandører i større grad kan brukes til å realisere velferdspolitiske mål raskere og mer effektivt.

Det er skuffende få "baroner" i barnehagebransjen. Dette er typisk gründervirksomheter, små virksomheter som bygges opp fra grunnen med lite penger. Men den skiller seg fra de fleste andre bransjer ved at andelen kvinnelige eiere og ledere er langt høyere. Det er ikke mye ved privat barnehagedrift som minner om storkapital. Så er det sikkert en del utenfor privat sektor som lurer på hvorfor det er så viktig å ta ut utbytte hvis man ikke skal tappe virksomheten for penger? Har ikke regjeringen et poeng i at staten må passe på at pengene ikke forsvinner i lommene på grådige eiere?

Svaret på dette er at jo, naturligvis er det viktig at samfunnet skal være opptatt av hvor skattepengene havner og av kvaliteten på velferdstjenester når det brukes skattepenger. Derfor må myndighetene operere med kvalitetskrav som både kommunale og private leverandører må overholde for å få offentlig støtte. Det at man har flere ulike leverandører av tjenester er i denne sammenheng en fordel, for det oppmuntrer til innovasjon og omstilling, noe som gjør at de som klarer å levere en bedre tjeneste med mindre tilskudd vil lykkes. Skulle en barnehage levere et tilbud som ikke holder den standarden det skal fordi man har brukt pengene på andre ting, for eksempel på utbytte til eierne, må naturligvis tilskuddet tas bort.

Det staten ikke må gjøre er å frata eiere det de eier, eller lage insentiver for å investere i barnehager som gir lavere avkastning enn å sette pengene i banken og få renteinntekter. Målet er jo å oppmuntre private til å bruke penger på barnehager, ikke straffe dem som gjør det. Og det er tross alt en viss risiko for å tape pengene for den som satser egne penger på utbygging av barnehager. Skal man lokke private til å satse må man legge opp til at det vil være lønnsomt for den som er gjør en god jobb. Når privatpersoner går inn og investerer i barnehageprosjekter avlaster de dessuten kommunene for denne risikoen. Og det å ta ut et utbytte er ikke det samme som grådighet, det er faktisk den måten man tar ut noe av overskuddet som er skapt i et aksjeselskap. Jeg vil tro at det for de minste famileeide barnehagene også er slik at utbyttet brukes til å lønne de ansatte. Høringsuttalelsen til Private Barnehagers Landsforbund gir en god beskrivelse av hva dette handler om.

Staten vet mye om å ta ut utbytte. Som som eier i Statkraft pleier staten å ta et veldig stort utbytte. Private eiere i barnehager pleier å ta et ganske lite utbytte. Det blir neppe veldig stort i fremtiden heller, til det er konkurransen i denne sektoren for sterk. I det hele tatt er det kanskje størst grunn til å være bekymret over den manglende forståelsen en del av de rødgrønne politikerne har for hvordan privat eierskap virker og hva slags behov private virksomheter har for rammevilkår som stimulerer investeringer og innovasjon. Hvis dette er måten man skal håndtere private innslag på andre områder som er viktige for samfunnet, ser det mørkt ut for næringslivet.

9 kommentarer :

  1. Vår oppfatning av sakens innhold er noe forskjellig og jeg ønsker å få legge ved noen av mine kommentarer til din artikkel:

    Jeg oppfatter det slik at Regjeringen uten tvil er for private barnehager og det er også vedtatt at alle private barnehager skal likebehandles med de kommunale barnehagene. Så vidt jeg vet er driftstilskuddet nå også faktisk under opptrapping.

    Et av hovedmålene med forslaget er å sikre at disse pengene faktisk går til ungene, de ansatte, og er med på sikre kvaliteten i norske barnehager. Det er eksempler på at det tas ut utbytte fra noen store aktører eksempelvis Espira. Vi vet at dette uttaket beløper seg til ca 100 mill i året. I tillegg har det blitt tatt ”utbytte” gjennom at man har både et eiendomsselskap og et driftsselskap, der man tar ut høye husleier. Det finnes også eksempler på at barnehager har blitt solgt for å ta ut verdier.

    Dette er årsakene til at Regjeringen nå har sendt ut høringsforslaget om utbyttebegrensing.Og merk, det er begrensning, ikke utbytte generelt.

    Takk for oppmerksomheten og det blir spennende å følge saken videre!

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig med deg, Chaffey!
    Hvorfor skal private bedrifter behandles så ulikt? Selv med en god sosialdemokratisk bakgrunn har jeg ”valgt” å ha barna mine i privat barnehage – fordi det var der man fikk plass. Denne barnehagen er også en attføringsbedrift som ”hjelper” kommunen med tilrettelagte arbeidsplasser for mennesker med både fysiske og psykiske begrensninger.
    Å kalle en slik bedrift for ”baron” blir litt absurd.

    Om private bedrifter, herunder private barnehager, tar ut utbytte – så er de vel i sin fulle rett til å gjøre dette. Hvis de samtidig opprettholder et godt pedagogisk tilbud og trygge rammer for barna, så er vel utbyttet bare et bevis på at de driver selskapet sitt godt?

    Når det gjelder lederlønninger og utbytte i mange andre private næringer som er deleid eller underleverandører til kommune og stat – så kan man vel kanskje gå litt mer nøye etter i bokføringen…?

    Jeg er også spent på sakens videre gang – og støtter de private barnehagene!

    SvarSlett
  3. Pål,
    Denne tankerekken likte jeg svært godt.

    Et ytterligere poeng kan være at studier viser at private barnehager drives mer effektivt med en høyere grad av foreldre tilfreds. Dette tiltross for at de har samme "kontrakt" med det offentlige som de kommunale.

    Mye tyder på at hybride løsninger (private og kommunale) er en samfunnsmessig effektiv løsning. Spørsmålet blir da: hvor stor andel private skal man ha - ikke om man skal ha private eller ei.

    Beste hilsen
    Tor W. Andreassen

    SvarSlett
  4. Godt innlegg!

    Jeg synes kommentaren fra Georg Bryn er illustrerende for departementets arbeid med denne saken:

    For det første: I høringsbrevet nevnes ingen tilfeller av djevelsk urimelige utbytter, uttak på andre måter eller andre former for svikaktig opptreden fra de private barnehagenes side. Tvert imot spør departementet høringsinstansene eksplisitt om de mener det er et behov for den type regler som regjeringen formelt sett foreslår men egentlig har bestemt seg for å innføre. Kort sagt; man lager en uttaksregulering for å løse et problem som man ikke engang kan påvise eksistensen av.

    For det andre: Eksemplet med Espira kan jeg ikke kommentere direkte, men ved å ta en titt på dette selskapet (gå inn på proff.no og søk på ”espira”) ser vi at de driver mellom 50 og 60 barnehager. Det er kanskje ikke så rart at en stor virksomhet som dette genererer et samlet overskudd som blir et skremmende stort beløp for de røde?

    Og for det tredje: Regjeringens forslag er ikke til hinder for det Georg Bryn misliker; at barnehagebaronene organiserer virksomheten i driftselskaper og eiendomsselskaper i konsern. Tvert imot er det klart at dersom de private baronene skal kunne drive videre etter de nye reglene tvinges de til å trikse og fikse for å optimalisere forholdet mellom barnhagedriftselskap, eiendomsselskap og andre kreative konsernselskap for å sikre at konsernet oppnår et mest mulig optimalt forhold mellom tilskudd og inntekter, intern fordeling av kostnader og investeringer, og dermed sikre maksimal mulighet for uttak av overskudd i alle andre konsernselskaper enn selve barnehagen.

    SvarSlett
  5. @Georg B:
    Det er ikke snakk om noe stort utbytte. Man må være erkesosialist og totalt blottet for tallforståelse for å kalle 3 promille for et stort utbytte. (totalt 100 mill utgjør ca. 3,5 promille av totalt barnehagebudsjett, ca. 7 promille av den private delen av barnehagene). Hadde de gjort det stikk motsatte og tilbudt seg å kompensere eierne for det tapet mange av dem har lidt, så hadde det vært fornuft i utspillet.

    PS:
    Det kunne jo vært morsomt å synke like lavt som SV dessverre alt for ofte gjør, med sin totalt usaklige følelsesargumentasjon:
    ”Regjeringens landeveisrøvere vil stjele barnehageeiernes surt ervervede midler og la dem sitte ribbet tilbake. De (regjeringen) gambler med liv, helse og arbeidsplasser og ikke minst det viktigste vi har, nemli’ onga’ våre.
    De ønsker full kontroll over denne menneskehandelen selv, og går over lik for å nå sitt mål. Slike pirater er det vi har med å gjøre. De hater at foreldre generelt er mer fornøyde med de private barnehagene, og vil gjøre tilværelsen for barna like miserabel som i konsentrasjonsleirene...
    Osv, osv.
    ;-)

    SvarSlett
  6. En kommentar til innledningen din: Det er ikke "klargjort" at Bjarne Håkon Hanssen ikke har gjort noe galt. Derom er det delte oppfatninger. Det er derimot ingen ting som tyder på at han har gjort noe ulovlig. Når det gjelder den etiske siden av saken er det stor uenighet, men de fleste ser vel at han beveger seg i problematisk farvann.

    SvarSlett
  7. Skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om hvem som har rett her, men må si at jeg (er ikke noen erkesosialist)reagerer på IvarE`sitt forsøk på å være morsom. Klart overtramp å snakke om konsentrasjonsleire.

    SvarSlett
  8. @1igel:
    Jepp. Klart overtramp. Og det illustrerer poenget. Det sammenfaller med SV's måte å argumentere på.

    SvarSlett
  9. @1igel:
    Og hvis du fortsatt ikke har oppfattet det:
    En helt fundamental del av SV's argumentasjon (i det minste de siste 5 år og strengt tatt også mye lenger) består av
    1) å tillegge motparten standpunkter de ikke har gitt uttrykk for, og
    2)demonisering av motparten og/eller de standpunkter som sv har tillagt dem, og
    3) snakk minst mulig om egne meninger / standpunkter...

    SvarSlett