I Storbritannia er det så vanskelig å skaffe nok lastebilsjåfører at de har satt inn forsvaret for å forsyne bensinstasjonene med nok bensin og diesel. Og brexit får naturligvis noe av skylden fordi utmeldingen av EU har gjort at tilgangen på denne type arbeidskraft fra EU-land har stoppet helt opp. Et typisk eksempel på hvordan britene stadig skyter seg selv i foten.
Men er det så enkelt som at uten brexit ville alt vært i orden? I følge The Economists artikkel "All of Europe is desperate for more lorry drivers," er ikke dette et særegent britisk problem. Hele Europa mangler lastebilsjåfører for tiden. Og fordi arbeidsmarkedet nettopp er et marked, og lastebilsjåfører er blant dem som har dårlig betalt, har mange funnet seg andre ting å gjøre. Pandemien har også bidratt til at mange har sluttet å kjøre lastebil. Og når alt plutselig åpnes opp igjen, og flere skal kjøre bil og flere varer skal flyttes over lengre avstander, så er det plutselig ikke nok folk til å gjøre jobben. The Economist skriver:
"Rising wages may entice more people to get behind the wheel. Indeed reckons the median pay offered to HGV drivers rose by 12.8% in Britain between February and August, compared with an increase of just 1% across all jobs. It notes that more firms are offering drivers signing bonuses, too. Still, drivers from southern and eastern Europe looking for work may be more attracted to job opportunities in countries like Germany or the Netherlands, which offer comparable wages as well as freedom of movement around the European Union. Recruiting new drivers will take time. For now, Britain’s government has ordered around 150 soldiers to be ready to drive tankers. For a government that has been urging citizens to keep calm, that is a rather drastic step."
Interessant! Og så antar jeg The Economist også skriver litt om den demografiske effekten som etter hvert slår inn her? Altså forgubbingen i yrket, som vi ser norske aktører begynner å bli bekymret for (og som må få oss alle til å håpe at Tesla virkelig lykkes med Full Self Driving-prosjektet sitt...)
SvarSlettBra poeng! Det at knapphet på manuell arbeidskraft og dårlig rekruttering er en driver for teknologisk innovasjon har vi jo ganske mange ekspeler på her i Norge (ansatte i bankfilialer, sentralbord, innkreving av bompenger m.m.). Noe av utfordringen blir at overgangen kan bli vanskelig hvis de selvkjørende lastebilene ikke er klare på mange år.
SvarSlett