Som varslet før sommeren, og etter flere gode innspillsmøter med både frivillighet, næringsliv, statlige etater og kommuner, la Erna og Linda frem den nye strategien for digital deltagelse på torsdag. Digital hele livet heter den og finnes i digital utgave her.
Koronatiden har bidratt til en enda raskere overgang til digitale løsninger enn det vi allerede var i gang med i Norge, i mange tilfeller fordi de tradisjonelle fysiske og fremmøtebaserte måtene å gjøre ting på ikke kunne brukes. For å få samfunnet til å fungere så normalt som mulig ble vi enda mer digitale.
Det har fungert svært bra for de aller fleste av oss, men utfordringen er at de som ikke er på nett i det hele tatt, eller har en smarttelefon og er på nett, men ikke behersker det digitale så godt som de skulle ønske, kan bli mer utenfor enn tidligere.
Det er disse utfordringene den nye strategien handler om. Her er pressemeldingen fra KMD om innholdet i strategien, Målet er å hindre digitalt utenforskap i alle aldersgrupper Tiltakene som trekkes frem og som vil bidra til å øke den digitale deltagelsen er blant annet å:
- tilrettelegge for kvalitetssikrede og gratis hjelpetilbud til innbyggere med lav eller manglende digital kompetanse.
- videreutvikle samarbeidet med kommunenes organisasjon KS for å tilrettelegge for utvikling av gode lokale veiledningstilbud i hele landet.
- arbeide for å ansvarliggjøre næringslivet i større grad for å inkludere alle innbyggere i deres digitale tjenestetilbud.
- tilrettelegge for at offentlig støttede lavterskeltilbud som er rettet mot de med manglende eller lav digital kompetanse som hovedregel skal være gratis å delta på.
- samarbeide med offentlige, private og frivillige aktører for å gjennomføre en kampanje for å motivere innbyggere som trenger digital kompetanseheving til å melde seg på kurs.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar