Artikkelen er absolutt verdt å lese, ikke minst for alle som er opptatt av å bruke markeds- og prismekanismer for å vri private investeringer i infrastruktur og innovasjon over til fornybare og miljøvennlige energiløsninger. Anders Bjartnes skriver i Energi og Miljø at:
"Kullet faller og erstattes med fornybar energi og gass i Europas kraftmarkeder. Høy CO2-pris betyr kraftig reduserte utslipp. Og slik reglene for kvotemarkedet nå er utformet, kan det ikke være tvil om at utslippskuttene i kvotesektoren er reelle.
De siste dagene har det kommet mye ny informasjon om utviklingen i kraftmarkedene i Europa gjennom 2019. Den generelle trenden er store forandringer i kullets disfavør. Dette er for eksempel bildet i Spania, i Storbritannia, i Tyskland, i Nederland. Fornybar energi og gass overtar. Betingelsene for skifte fra kull til gass i kraftproduksjon har vært svært gode det siste året: CO2-prisen har vært høy, gassprisene lave. Det siste er dårlig nytt for de norske statsfinansene, men kombinasjonen høy CO2-pris og lave gasspriser er effektivt når kullet skal utkonkurreres. Denne trenden gir store klimakutt innenfor EUs kvotemarked."
Artikkelen beskriver også hvordan EUs klimakvotemarked har bidratt til store kutt i nasjonale utslipp i en rekke land, blant annet i Tyskland, Spania og Nederland. Men det er i Stobritannia den mest spektakulære omstillingen har skjedd. Den startet riktignok tidligere enn i mange andre land, og før EUs klimakvoter fastsatte prisen på utslipp, og har ført til at det på noen tiår er slik at kullkraftens andel av elektrisitetsproduksjonen har gått fra å være nesten total til å være null. Energi og klima skriver:
"Men den mest spektakulære utviklingen de siste årene har man sett i Storbritannia. Der startet kullets nedgang også litt tidligere enn på kontinentet, mye knyttet til den «særbritiske» CO2-prisen. Britene satte et «gulv» for CO2-prisen, mens den fortsatt var på et lavt nivå ellers i EU. Carbon Brief har lagt mye arbeid i denne grundige historien om transformasjonen av det britiske kraftsystemet."
Det er godt å se at politikk virker. Norge er heldigvis del av dette kvotemarkedet i EU, slik at næringsliv og investorer her har de samme insentivene til å omstille til fornybare og miljøvennlige teknologier. Samtidig har Norge noen av de mest kraftfulle virkemidlene på områder som ikke er omfattet av EUs klimakvoter, som i transportsektoren der avgiftspolitikken har ført til at Norge har verdens høyeste andel elektriske biler.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar