fredag 3. januar 2020

Disneys store år

På samme måte som Disneys eventyrfortellinger ofte handler om en personer som gjennomgår en transformasjon til noe nytt og bedre, har Disneys egen utvikling de siste årene hatt samme utvikling. I følge The Economist har 2019 vært et eventyr for filmvirksomheten til Disney:

"Disney’s own story over the past decade has resembled a fairy-tale. In 2010 the firm claimed 14% of revenue from the North American box office, and became the first film studio to release two $1bn pictures—“Toy Story 3” and “Alice In Wonderland”—in a single year. By 2019 its share of the market had more than doubled, to 34%, according to Comscore, an analytics company (that figure rises to 38% when films made by 20th Century Fox, which Disney bought in March 2019, are included). Last year the studio dominated the box office like a comic-book superhero. It was responsible for eight of the ten highest-grossing films of the year: Avengers: Endgame”, “The Lion King”, “Frozen II”, “Spider-Man: Far From Home”, “Captain Marvel”, “Toy Story 4”, “Aladdin” and “Star Wars: The Rise of Skywalker”

Dette er ikke akkurat småfilmer, hverken når det gjelder inntekter eller utgifter, men filmer som har hentet inn over en milliard dollar hver i inntekter. Og noe av det mest interessante er at hovedtyngden av inntekter ikke kommer fra det gamle Disney-filmselsskapet, men fra selskaper Disney har kjøpt opp de siste ti årene: Pixar i 2006, Marvel Studios i 2009. Lucasfilm, som lager Star Wars-filmene, i 2012 og som i årene etter har bidratt med over 5 milliarder dollar i billettinntekter. 

Sist ute var 20th Century Fox som Disney kjøpte i mars 2019. Et godt alternativ til å lage alle de mest populære filmene selv er tydeligvis å kjøpe selskapene som lager de mest populære filmene. Med så stor suksess når det gjelder produksjon av nye filmer er det ikke akkurat overraskende at Disney også etablerer seg som en av de store aktørene på beltal-TV i konkurranse med Netflix og HBO.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar