Det er The Economist som skriver om en undersøkelse som sammenligner tallene for dødsfall i trafikken mellom land i verden. Tallene viser et klart mønster råd det gjelder rike land, mens det blant fattige land er langt større variasjon. De skriver:
"The data suggest that, below a certain level of income, there is not much correlation with death rates. Some upper-middle-income countries, like the Dominican Republic and Thailand, seem to have deadlier roads than much poorer places such as Liberia. Sometimes that is because of the popularity of motorbikes—and the unpopularity of motorbike helmets. But when countries reach a GDP per head (at purchasing-power parity) of about $30,000, death rates usually start to come down. Countries above that level tend to have carefully engineered roads, diligent police, well-maintained cars and not many teenagers.."
Unntakene blant verdens rike land er en del Arabiske land som Oman, Saudi Arabia og Qatar. Her er antall dødsfall i trafikken himmelhøyt over nivået i andre rike land. The Economist mener forklaringen på dette sannsynligvis er ganske enkel:
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar