onsdag 29. januar 2020

Rike land har færrest trafikkdødsfall

Man skulle kanskje tro at det er i rike land, der folk kjører mest bil. at det er flest trafikkulykker og flest døde i trafikken- Men i virkeligheten er det helt motsatt. Når land når et visst inntektsnivå faller antall dødsfall i trafikken merkbart, selv om folk kjører mer.

Det er The Economist som skriver om en undersøkelse som sammenligner tallene for dødsfall i trafikken mellom land i verden. Tallene viser et klart mønster råd det gjelder rike land, mens det blant fattige land er langt større variasjon. De skriver:

"The data suggest that, below a certain level of income, there is not much correlation with death rates. Some upper-middle-income countries, like the Dominican Republic and Thailand, seem to have deadlier roads than much poorer places such as Liberia. Sometimes that is because of the popularity of motorbikes—and the unpopularity of motorbike helmets. But when countries reach a GDP per head (at purchasing-power parity) of about $30,000, death rates usually start to come down. Countries above that level tend to have carefully engineered roads, diligent police, well-maintained cars and not many teenagers.."

Unntakene blant verdens rike land er en del Arabiske land som Oman, Saudi Arabia og Qatar. Her er antall dødsfall i trafikken himmelhøyt over nivået i andre rike land. The Economist mener forklaringen på dette sannsynligvis er ganske enkel:

"Officials in those countries sometimes suggest that mobile phones and wandering camels are to blame. It is more likely that their roads are deadly because people drive too fast."

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar