Kilde: WWD Media og Silicon Valley Insider |
Et par av de gode internasjonale mediebloggene har reflektert litt rundt hva dette kan skyldes. Monday Note lister opp flere ting de mener har gått galt. Blant annet noen gode poenger om "execution", eller gjennomføringskvaliteten på det som er gjort:
"As I write this column, I download the January 3rd edition of the New Yorker. At least, I’m trying to. The mostly black & white weekly weighs about 100 megabytes and the download stream is erratic. The latest issue of Vanity Fair took several days to finish downloading. (To be fair, the 700 Mb of the latest Wired issue, loaded with videos, was done in a matter of minutes, while the previous one took a solid hour). Here is what is acceptable: The Economist. Wether I pop up my iPad or my iPhone, the app knows I’m a subscriber and prompts me, showing with the latest issue’s cover. One button. Download. Twenty seconds on a wi-fi, less than two minutes on a 3G network. No login, no purchase confirmation. In addition, my subscription grants me constant and seamless access to the magazine’s web site."
Jeg har den samme erfaringen med disse magasinene. The Economist er godt gjennomført, og en viktig grunn er at du har webutgave og iPadutgave i samme abonnement. Til å ta med seg på tur, eller sitte i sofaen og bla igjennom fungerer iPad-utgaven fint, den ligner på papirutgaven, men er tilpasset skjermen. Men skal man blogge om eller lenke til en artikkel i The Economist er webversjonen klart best. Web er også best hvis du skal lete opp gamle artikler. Man kan jo ikke gå rundt og huske hvilken uke en bestemt artikkel var på trykk, til det er internett helt overlegen både papirarkiv og iPad-apps.
Monday Notes har også noen gode poenger om pris. Prisen på magasiner på iPad må være lavere enn prisen for magasiner på papir. Noe annet gir ingen mening verken på kort eller lang sikt. På kort sikt er det feil fordi mange av produktene fortsatt er dårligere enn papirversjonen både teknologisk og innholdsmessig. Og på lang sikt er det helt meningsløst å vri konkurransen til fordel for et format som er i tilbakegang og som det er dyrere å distribuere:
"Asking the consumer to pay the same price for an electronic product with a debatable advantage is a bad idea. Two ill-advised concepts (also applicable to newspapers) are at stake here. Even if they deny it, many publishers are still in the “let’s defend the paper” mode. From a theoretical strategic perspective, a bold move would call for accentuating the decline of the doomed part of the business to give more oxygen to the promising one. Even though a measure of caution is understandable when going through such a transition, the dominant sandbag posture is by no means justified. Its effect is simply to delay the inevitable."
Også Allan Mutter blogger om magasinsalget på iPad og har noen anbefalinger som går i samme retning. Hans hovedpoenger er vel at hvis du får en mindreverdig utgave av papirproduktet til samme pris, som i tillegg er full av tekniske problemer og er vanskelig å navigere i, ja da kommer ikke kunden din til å være spesielt lojal. Begge disse bloggene er inne på at flere av magasinene sannsynligvis må gjøre et klarere valg mellom å dyrke video og interaktivitet, og å være enkle, lette og innholdssentrerte. Monday Notes skriver:
"Make up your mind. For tablets, the choice will be between rich media magazine — again, yet to be invented – and content centric, Economist-like, i.e. less sexy but efficient. Ideally, news content for nomad devices should come in two flavors: one, loaded with multimedia, dedicated to tablets that will mostly connect through wi-fi, and another lighter version designed for the mobile phone’s small screen, which relies on low-speed cellular networks."
Spesielt lett er det jo ikke, det krever mye ressurser når en mediebedrift skal tilpasse produktet til nye teknologiplattformer. Men erfaringen så lagt viser at skal man gjøre det må man i hvert fall gjøre noen klare veivalg - og man må gjennomføre dem ordentlig..
Veldig enig i at Economist hittil er blant bladene som gir den klareste verdiopplevelsen. I tillegg liker jeg Time,
SvarSlettKnapt noen andre jeg tror jeg ville kjøpt svært mange ipadutgaver av.
Hva er det, bortsett fra merarbeid, en App tilbyr utover en veldesignet webside, for blader og aviser ?
SvarSlettDette at utgiverne ser det som en måte å få betalt på er ikke noen gulrot for konsumentene, for å si det mildt.
Er det noen fordeler whatsoever ? Ser ut som en oppskrift på fiasko.
Tilgjengelighet er et argument for ipad utgaver av magasiner et er vanskelig å få tak i i Norge. Veldig mye lavere pris også, slipper jo moms og Narvesen marginer
SvarSlettEconomist app'en til iPad er fantastisk, men hvis dette stemmer, så tror jeg enda flere magasiner forsvinner fra iPad:
SvarSlett--
Apple tells newspapers: no free iPad edition for print subscribers
A number of European newspapers have reportedly been told by Apple that they can no longer offer paid print subscribers free access to an iPad edition through the App Store, as the subscription strategy leaves Apple out of its 30 percent cut.
According to a report issued Friday by deVolkskrant (via Google Translate), Apple has employed "stricter rules" for publishers, informing them that they cannot offer free iPad access to paid print subscribers. By offering free access to print subscribers, newspapers could avoid charging for access through the iPad, and can avoid paying Apple a 30 percent cut of all transactions on the App Store.
In addition, nrc.nl reported Friday (via Google Translate) that Apple will no longer allow newspapers to offer free access to print subscribers after April 1. Content providers are upset with the change, characterizing the move as one that makes Apple "too dominant."
http://www.appleinsider.com/articles/11/01/14/apple_tells_newspapers_no_free_ipad_edition_for_print_subscribers.html
---
Hvem vil betale ekstra for Economist hvis det kommer i postkassa noen dager senere uansett.