En ny utgave av Norsk Mediebarometer er nettopp gitt ut av Statistisk Sentralbyrå, og den er jeg nødt til å komme tilbake til her på bloggen snart. Slik jeg gjør hvert år. Men en liten smakebit kan jeg komme med, med noen tall der er laget en egen nyhetssak på med overskriften "Fire av ti 16-19 åringer finner nyheter på TikTok".
Saken handler egentlig om et enda bredere tema, at store deler av befolkningen, og særlig de yngre aldersgruppene, finner og får med seg nyheter via sosiale medier og ikke direkte fra selve nyhetsmediet. Mens 8 av 10 i befolkningen bruker sosiale medier daglig, er det slik at halvparten av oss også bruker sosiale medier til å følge med på nyheter. SSB skriver:
"– 25 prosent av de i alderen 20 til 24 år finner nyheter på TikTok og det er en enda større andel blant de mellom 16 og 19 år med 40 prosent, sier Emma Schiro, statistikkansvarlig for Norsk mediebarometer. Unge voksne oppdaterer seg på nyheter i størst grad via nettaviser og sosiale medier, mens eldre fortsatt bruker tradisjonelle medier som aviser, radio og TV. Blant ungdommer og unge voksne er det Snapchat som har den største brukerandelen for nyheter."Som grafen over viser er det Facebook som er den klart viktigste sosiale mediekanalen for å følge med på må nyheter. Og den er helt dominerende både i aldersgruppen 25-44, 44-66 og 67.79 år. Og i år har SSB for første gang begynt å måte nettbruk blant de over 80 år, og den er slett ikke så lav:
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar