De siste månedene har vist oss hvordan bruk av kunstig intelligens er blitt en realitet i hverdagen nå, ikke bare noe som kommer og hjelper oss løse muligheter, eller skaper problemer, en gang i fremtiden.
Og kunstig intelligens er ikke bare noe vi finner i form av tekstverktøy som Chat GPT 4 eller visualiseringsverktøy som Dall-E. Det finnes også innebygget i stadig flere digitale verktøy og apper på PC og mobil. Og det brukes på en rekke ulike områder i offentlig myndighetsutøvelse og tjenesteproduksjon.
Men hvor i offentlige virksomheter er kunstig intelligens tatt i bruk? I hvilke virksomheter og til hvilke formål? Her har Digdir og Nora.ai fortjenestefullt begynt å lage en datakatalog på data.no som skal samle og holde oppdatert en oversikt over alle KI-prosjektene i offentlig sektor. Og oversikten viser at det er mange spennende prosjekter:
Lånkassen bruker KI til å avdekke avdekke juks med bostedsadresse. Riksvisjonen utikler metodikk for algoritmerevisjon. NSM utvikler mer presis varsling av angrep og skadevare i den digitale infrastrukturen. NVE forbedrer varsler for snøskred og flom. Og helsesektoren har en rekke ulike prosjekter som blant annet skal gi mer presise diagnoser. Utenriksdepartementet bruker KI til å finne fram i data de allerede har i form av rapporter fra utenriksstasjonene:
"Utenriksdepartementet (UD) mottar årlig 5-6000 rapporter fra utenriksstasjoner, delegasjoner o.l. Tidligere har det vært svært vanskelig å finne frem i all denne informasjonen. Etter at UD i 2018 tok i bruk maskinlæring med behandling av naturlig språk for å analysere og klassifisere innholdet i disse dokumentene, er det blitt mulig å finne frem til nesten all relevant informasjon om et emne. Løsningen brukes også til å hente ut den viktigste informasjonen i rapporter og lage oppsummeringer."
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar