onsdag 2. juni 2021

Stort handelsoverskudd i første kvartal

Norge har normalt et stort handelsoverskudd mot utlandet, når vi også tar med olje- og gasseksport i tallene. Og det bør man jo normalt gjøre i og med at olje- og gassektoren er en stor og viktig del av både norsk næringsliv og norsk øknonomi.

Pandemien har redusert handelsoverskuddet til nesten ingen ting, og ser vi isolert på vare- og tjenestebalansen var det et par kvartaler i 2020 der vi Norge gikk i minus, blant annet fordi oljeprisene var lave og etterspørselen falt.

Slik var det ikke i første kvartal 2021. Driftsbalansen viste et stort overskudd igjen, det største siden 2014, og den viktigste grunnen til dette er høyere olje- og gasspriser. Statistisk sentralbyrå (SSB) skriver:

"Overskuddet på vare- og tjenestebalansen i 1. kvartal 2021 var det høyeste siden 2014. Etter en periode med lavere inntekter hentet eksportinntektene på råolje og naturgass seg litt inn igjen i 1. kvartal 2021 og utgjorde 143 milliarder kroner. Dette er en oppgang på 38 milliarder fra samme periode året før, noe som representerer en verdioppgang på over 36 prosent. Til tross for dette var det en nedgang i eksportvolumet for råolje og naturgass i samme periode. Økningen skyldtes altså høyere priser på olje- og gasseksporten. Samlet eksport av varer ble 257 milliarder kroner i 1. kvartal 2021, som er 40 milliarder høyere både sett mot foregående kvartal og samme kvartal i 2020. Eksporten av tjenester er registrert til om lag 79 milliarder kroner i 1. kvartal 2021, nesten 15 milliarder lavere enn i 1. kvartal 2020. Som i foregående kvartaler er det særlig nedgang i reisetrafikken og passasjertransporten."

Samtidig er importen til Norge fortsatt lavere enn den var før pandemien, noe som i all hovedsak har sammenheng med langt mindre reisevirksomhet inn og ut av landet:

"Samlet import i 1. kvartal 2021 gikk ned med nær 35 milliarder kroner målt mot samme kvartal i 2020, og er registrert til om lag 263 milliarder kroner. Den sterke nedgangen var, som i de foregående kvartalene, først og fremst drevet av fall i reisetrafikk som følge av reiserestriksjonene globalt. Men det var også betydelig nedgang i finans og forretningstjenester og forretningsmessig tjenesteyting."

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar