onsdag 24. februar 2021

Erna 60 år

Erna fyller 60 år i dag. Her er bursdagsgaven til Erna fra partigruppene i Høyre, Venstre og KrF på Stortinget. En skikkelig rockelåt og musikkvideo laget av flinke folk i alle tre partiene. Teksten handler om hvordan skepsis, misnøye og pessimisme både til Erna selv, men også til ideen om et borgerlig firepartisamarbeid, ble snudd til samarbeid, optimisme og seier. Takket være flere, men særlig takket være Erna. Og legg merke til alle de flotte bildene fra reiser, besøk og viktige politiske begivenheter de siste årene i det Erna-ledede regjeringsprosjektet.


Selv møtte jeg Erna første gang i 1984 da jeg var nyvalgt i sentralstyret i Norges Gymnasiastsamband som holdt til i Torggata i Oslo og Erna styrte Operasjon Dagsverk i etasjen over. Et politisk miljø på tvers av partigrensene som bidro til å skape politikk og utviklet politikere som har preget Norge i årene etter. Jeg ble valgt inn på Stortinget samme år som Erna også, i 1989. 

Men mens jeg ga meg på Stortinget etter 8 år, og gjorde andre ting, har Erna vært en stadig mer sentral politiker i alle årene etter. Og i 2013 ble jeg spurt av Jan Tore om å være med på det borgerlige regjeringsprosjektet ledet av Erna, som statssekretær i KMD. Det har vært et privilegium og en ære å være med på det laget. Gøy er det også. Gratulerer med dagen, Erna!

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar