Fra 12. mars har mye av det vi vanligvis gjør i Norge i form av fellesskap på arbeidsplassen, skolegang, reiser, fritid og kulturaktiviteter blitt stengt ned. Vi må gjøre andre ting i stedet. Men hva er det som fyller denne plassen?
Jeg tror alle som har sett etter tørrgjær i butikkhyllene i det siste har sett at det har vært uvanlig tomt. Nå var det tendenser til merkelig hamstring av dopapir og andre varer det slett ikke vil bli mangel på i dagene etter 12. mars, men knapphet på gjær handler nok ikke om hamstring, men rett og slett om kraftig økt forbruk.
Det er ikke slik at folk har mengder av tørrgjør på lager i tilfelle alle butikkene i Norge stenger. Men mange, både skoleelever og ansatte på hjemmekontor, bruker den ekstra tiden hjemme til å bake. Og da går salget av gjær og andre bakeprodukter til himmels. På Menys nettsider kan man for eksempel se at flere gjærprodukter er utsolgt fra leverandør. Også for andre bakevarer er det innført en viss rasjonering.
The Economist har brukt en litt annen innfallsvinkel i artikkelen "Home baking is on the rise, thanks to coronavirus lockdowns", og kommet til samme resultat. De har sett på hvor mange flere søk det er på google etter ord som gjær, brød, boller, mel og baking, og funnet at det har vært en vekst på 3-400 prosent sammenlignet med begynnelsen av mars. De har også sett på antall poster og "likes" på Instagram, et populært sted allerede i utgangspunktet for å dele bilder av det som bakes, og ser en kraftig vekst også her. Så får vi håpe leverandørene av bakevarer klarer å holde tritt med den økte etterspørselen.
torsdag 9. april 2020
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar