mandag 20. april 2020

Internettbruk i koronatiden

Hvordan endres bruken av internett nå under koronakrisen? Flytter noen på tidspunkter på døgnet de jobber? Hvilke  tjenester er det som øker i bruk - og er det noe som synker? Er det jobb eller underholdning som vinner når krisen treffer?

At den generelle trafikken i bredbånds- og mobilnettene øker har vi sett i flere undersøkelser, både norske og internasjonale. God gammeldags taletelefoni i mobilnettet øker kraftig. Jeg synes også jeg så en norsk undersøkelse som viste av vi streamer mer film nå, mens streamingen av musikk går litt ned, uten at jeg er sikker på forklaringen på det siste.

Fordi koronakrisen er nå så uvanlig som en globale krisesituasjon, der mange land gjennomfører nokså like tiltak for å begrense reising og øke den fysiske avstanden mellom folk, er det også interessant å se på de større internasjonale trendenee. En undersøkelse gjengitt i The Economist som omtales i artikkelen "How the internet has changed during lockdowns" og som er basert på trafikktall fra New York, London og Paris målt av infrastukturleverandøren Cloudflare, beskriver tre viktige endringer som har skjedd de siste ukene.

Den første endringen er geografisk, og ganske åpenbar. Trafikken i nettet på dagtid har falt kraftig i områder med kontorer i storbyenes kontor. og forretningsområder og økt kraftig i boligområdene i byen. Den andre endringen, som kanskje er litt mer overraskende, gjelder tidspunktene på døgnet folk bruker internett til jobb. Det er mindre bruk at typisk jobb-relaterte digitale verktøy og tjenester innenfor arbeidslivets kjernetid midt på dagen, men det jobbes langt mer utover ettermiddagen og kvelden. Eller som The Economist skriver:

"One cost of not having to show up to work is that you also never get to unplug."

Dette kan jo også ha noe med at effekten av stengte barnehager og skoler er at det drives hjemmeundervisning på dagtid og jobbes når barne gjør andre ting.

Men aller mest interessant er det å se på statistikken over hva slags nettbaserte tjenester som står for den kraftigste veksten. Den aller største økningen i internettbruk under koronakrisen, på 250 prosent, skyldes tjenester og verktøy knyttet til jobb. Deretter følger gaming, netthandel og streaming av film, som også opplever svært stor vekst. The Economist skriver:

"Visits to business and learning sites have risen the most, followed by games, e-commerce and streaming. The only category that has seen a decline is one incompatible with social distancing: online dating."

Hva så med pengespill og porno, som det er vanlig å forestille seg at alltid er vinnere i krisetider? Her er det jo gjerne slik at både bransjene selv og deres mest høylytte motstandere har en felles interesse av å fortelle at det nå er en voldsom vekst i trafikken til disse nettsidene. Men tallene fra USA, UK og Frankrike kan ikke bekrefte dette, og i hvert fall ikke sammenlignet med den sterke veksten i bruken av jobbrelaterte nettjenester, spill eller netthandel.. The Economist kan tvert imot fortelle at utviklingen for kategorien"gambling and porn" er ganske flat.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar