onsdag 23. oktober 2019

The Google Cemetery

Tidligere i år kom det en kunngjøring fra Google om at meldingstjensten Google Hangouts vil opphøre å eksistere som i dag. Det at Google kutter ut en app eller tjeneste er blitt en ganske vanlig nyhet de siste årene. Og selv om det kan være både upraktisk og upopulært blant tunge brukere, er det nok ikke så dumt at et selskap som stadig kommer med nye produkter og tjenester også legger ned noen.

Google er utvilsomt et av verdens mest innovative selskaper, der man ansetter kreativ folk for å utvikle helt nye tjenester, apper og produkter. I tillegg kjøper selskapet ofte opp andre og mindre bedrifter for å få tilgang til innovative produkter de ikke har utviklet selv. Med en jevn strøm av nye produkter er det naturligvis også slik at ikke alt blir helt slik man hadde håpet. Kunsten å avslutte raskt når noe ikke ble helt som man hadde håpet er også en viktig del av å være en innovativ virksomhet.

Noen innovasjoner viser seg å ikke bli suksesser i det hele tatt fordi kundene ikke er vil bruke dem, noen blir svært populære hos en dedikert menighet, men sliter med å vokse utover den harde kjernen, og noen ideer er så vellykkede at de kan levere enda større verdi ved å ikke forbli isolerte produkter, men heller integreres i andre tjenester fra Google, og derfor opphører å eksistere i sin opprinnelige form.

Noen har regnet seg frem til at det i alt er 163 ulike produkter, apper og tjenester fra Google har avgått ved døden siden 2006. Noen har laget et eget minnnenettsted, "The Google Cemetery", som minnes disse produktene, beskriver hvorfor de ikke finnes lenger, og lister opp noen produkter fra andre leverandører som kan fungere som gode alternativer.

Selv har jeg hadde gleden av å bruke flere av disse, men graden av savn er litt ulikt. For eksempel var fotoprogrammet Picasa flott, men Google Foto ligner og er bedre integrert. Google Plus var en sosial medieplattform mange av oss slet med å forstå poenget med. Jeg hadde derimot sans for Google Reader, et verktøy for å følge og holde oversikt over oppdateringer i blogger og nettsteder, og som hadde mange entusiastiske brukere, men likevel ble avviklet. Google Wave derimot, som skulle revolusjonere epost ved å gjøre den om til en slags dynamisk sanntidstjeneste, ble alt for innviklet og døde allerede før den ble tatt i bruk. Men jeg rakk å blogge om hypen rundt Google Wave i 2009.

Google er mest kjent for søkemotor, nettleser, YouTube og andre tjenester og apper, men de har også utviklet en del populære produkter, Og også noen produkter som ikke lenger finnes. For eksempel Chromecast Audio, en ganske kul dings for å overføre lyd trådløst til høyttalere, men som i dag gjerne er innebygget, og mest spektakulært av alle, smartbrillene Google Glass, som sannsynligvis ble for dyr for konsumentmarkedet, men prosjektet er såvidt vi vet ikke nedlagt, og det blir spennende å se om de en dag gjenoppstår i en ny versjon.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar