I går ble årets utgave av Education at a Glance lagt frem. Dette er OECDs 470 siders rapport som er proppfull av statistikk som sammenligner utdanningsnivå, utdannings-kvalitetet og andre ting som har med utdanning å gjøre i alle OECDs medlemsland. Hele rapporten kan lastes ned i pdf-utgave her.
Det er blitt stadig viktigere å sammenligne ressursbruk, kvalitet og volum på tvers av grenser. Dels fordi arbeidskraften er blitt mer mobil og mange er opptatt av skolekvaliteten i landet de skal flytte til. Og politikere blir i stadig større grad målt på om utdanningssystemet er minst like godt som det vi finner i andre land. Derfor er denne rapporten viktig politisk, den er en autorisert versjon av hvor godt et land gjør det i forhold til andre. Taper man terreng vil opposisjonen, uansett land, være raskt ute med å utnytte det politisk. Derfor var Kunnskapsdepartementet raskt ute med et sammendrag av hva rapporten egentlig sier om Norge på nettsidene sine. Et notat det er vel verdt å lese hvis man synes at 470 sider er mye og at seks sider med konklusjoner er lettere å forholde seg til.
Tilstanden i norsk utdanning er ikke fullt så rosenrød som vi kanskje får inntrykk av når vi hører på statsråder. Fire eksempler på dette, som også er nevnt i Kunnskapsdepartementets notat, er:
1. Norge bruker relativt mye penger på utdanning pr innbygger, men målt i forhold til BNP er Norge ganske langt nede på listen. Spesielt ressursbruken på høyere utdanning er en god del lavere enn snittet i OECD. I notatet fra departementet heter det:
"Målt i forhold til landets økonomiske evne (BNP per capita) ligger Norges ressursbruk per elev under gjennomsnittet i OECD. I gjennomsnitt tilsvarer de totale utgifter per elev i grunnopplæringen og høyere utdanning i OECD 25 prosent av BNP per capita. For Norge er tallet 22 prosent. Flere land ligger rundt 30 prosent og bare tre OECD-land ligger lavere enn Norge. Norge ligger spesielt lavt innenfor høyere utdanning. For høyere utdanning er den internasjonale tendensen at ressursbruken vokser raskere enn landets økonomiske evne. Her fremstår Norge som et unntak, med utgifter per student langt under forventet nivå. Dette skyldes som nevnt at den private finansieringen er tilnærmet ikke-eksisterende i Norge."
2. Norge har ikke verdens høyest utdannede befolkning (illustrert ved en av mange indikatorer som måler dette i grafen over). Norge har de siste årene tapt terreng også her og har en lav vekst i andelen med høyere utdanning i forhold til andre land, noe flere aviser også har tatt tak i i dag når de har skrevet om rapporten. Kunnskapsdepartementet skriver i sitt notat:
"Utdanningsnivået i Norge er høyere enn i gjennomsnittet av OECD-landene, men Norge ligger ikke helt i utdanningstoppen. Seks OECD-land har relativt sett flere høyt utdannede voksne enn Norge. I Canada, Japan, New Zealand og USA har over 40 prosent av den voksne befolkningen høyere utdanning, mot 36 i Norge og 28 i gjennomsnitt for alle OECD-landene. Veksten i andelen høyt utdannede i Norge er lav sammenlignet med de fleste andre OECD-land.."
3. Det er ikke like lønnsomt å ta høyere utdanning i Norge som i mange andre OECD-land. En viktig årsak til dette er at lønnsnivået for de med høyest utdanning er lavere i forhold til andre yrkesgrupper enn det er i andre land. Dessuten gjør det progressive skattesystemet at vi i Norge beskatter kunnskap høyt i forhold til de fleste andre. Det som derimot lønner seg i Norge er å ta videregående skole. Da får man jobber som er godt betalt i forhold til lønnsnivået i andre land. For staten er det derimot veldig lønnsomt at mange tar høyere utdanning. Det øker statens skatteinntekter og reduserer sjansen kraftig for at man blir arbeidsløs eller trygdet. Kunnskapsdepartementet skriver:
"Den totale økonomiske gevinsten av å ta videregående opplæring i Norge er blant de høyeste i OECD for menn. Det er også lønnsomt å ta høyere utdanning i Norge, men gevinsten er lavere enn i de fleste andre OECD-land på grunn av den sammenpressede lønnsstrukturen. Også myndighetenes budsjetter går i pluss ved å satse på utdanning: Kostnadene til skole- og studieplasser mer enn oppveies av fremtidige skatteinntekter og reduserte trygdeutbetalinger."
4. Det er ikke like lukrativt rent økonomisk å være lærer i Norge som i en del andre land. Lærere i Norge får dårligere betalt enn i gjennomsnittet i OECD, noe Utdanningsforbundet naturligvis er opptatt av og ønsker å gjøre noe med. Departementet skriver:
"Lærerlønningene i Norge (kjøpekraftjustert) ligger under OECD-snittet, med unntak av begynnerlønningene på barnetrinnet. Lønnsgapet mellom Norge og OECD-snittet øker med lærerens erfaring. I Norge er topplønna for grunnskolelærere 25 prosent høyere enn startlønna, mens tilsvarende for OECD-landene ligger på 71 prosent."
Til gjengjeld slås det fast at lærere i Norge bruker færre timer til undervisning enn det som er vanlig i andre land. Det er jo også greit å vite. Et område der Norge skiller seg markant ut fra andre land er manglende valgfrihet når det gjelder valg av skole og lite foreldreinnflytelse i skolen. Kunnskapsdepartementet slår i sitt notat fast at:
"Norge tilhører mindretallet av OECD-landene som ikke har reformert grunnskolen i retning av større grad av fritt skolevalg de siste 25 årene. Norge tilhører også et mindretall av OECD-land der foreldre kun har en rådgivende rolle i styringen av grunnskolen."
Vi vet fra ander undersøkelser, som TIMMS og PISA, at kvaliteten på norsk skole ikke er så høy som vi skulle ønske. Denne rapporten måler en del andre ting, men inntrykket er det samme. Hovedbildet er at en god del land som tidligere har ligget langt bak oss, nå passerer Norge. Norge er ikke best i verden på utdanning, verken i antall som tar utdanning eller i kvalitet.
onsdag 8. september 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Siden du har link til TED talks, regner jeg med at du har sett denne briljante talen
SvarSletthttp://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY
Når jeg ser på resultatene av den norske skolemodellen, forskningen omkring multiple intelligenser og ulike læringsstiler og, ikke minst, Guy Claxtons bok 'What's the point of school', lurer jeg på hvorfor det fortsatt er udiskutabelt at det er samfunnstjenlig å behandle absolutt alle mellom ett og nitten år som en enhetlig gruppe i enhver sammenheng. Hva slags beviser foreligger egentlig for at gruppeinndelingen virker, og hvor naturlig er det egentlig å dele inn mennesker ut fra hvilken kronologisk periode de ble født i... Jobber DU kun sammen med folk som er født i 1965, eller utgjør de hele din sosiale sfære. Velger du, som voksen, å oppholde deg i homogene miljøer, eller setter du pris på impulser fra ulike aldre, fag, erfaringer etc.
Som lærerstudent finner jeg det fascinerende å se hvor engasjerte alle er i skole og undervisning og lærere, men hvor få som noen gang har stilt seg spørsmålet om en lærer + 20 elever virkelig er den beste måten å lære på. Jo mer jeg ser av skolesystemet og lærerutdanningene ved ulike institusjoner, jo mer heller jeg mot denne løsningen
http://www.youtube.com/watch?v=awOAmTaZ4XI
Så når jeg bruker omtrent 10% av min inntekt på mat mens Rimi-Hagen kanskje bruker en timilliondel, betyr det at jeg spiser bedre mat og/eller har større satsing på mat? Man kan selvsagt diskutere om Norge bør bruke mer penger på utdanning, men det er ikke gitt at vi satser for lite selv om vi bruker en mindre andel av BNP. Argumentet er med andre ord helt uvesentlig.
SvarSlettVerdenshistorien viser klart at egalitære samfunn er best å leve i. Det er langt i fra sikkert Norge hadde blitt et bedre land å leve i selv om flere hadde tatt høyere utdanning. Jeg er mer bekymret for at vi kommer til å mangle kvalifiserte håndverkere i framtida enn for vi har for få siviløkonomer..
Ja, læreryrket bør gjøres økonomisk attraktivt også for de flinkeste studentene. Flinke lærere er god samfunnsøkonomi. For at lærere skal få en større del av kaka, må andre få mindre. Sjukepleiere kanskje? Kutt i eldreomsorgen? Statlig regulering og økt skattebyrde på de som tjener mest, er eneste løsningen. Hvis man måler verdien av et arbeid utifra menneskelige mål framfor markedsverdien, vil nok de fleste være enige i at det er utrolig mange flere som er overbetalt i det private næringslivet enn i offentlige stillinger.
Et problem med statistikk når det gjelder lærere er at i Norge gjør man ikke slik som i andre land.
SvarSlettI Norge tar man med ALLE karakteren i en klasse, mens i Finland tar man elevene med den laveste karakteren ut av oversikten.
Man regner ikke med assistenter og administrasjon når man teller opp antall ansatte i skolen utenfor Norge.
Alarmklokkene bør ringe klart når man snakker om "voksne" i skolen. Da teller de med vaktmesteren.
Basert på evnen til å levere tilpassede undervisningstjenester, så er nok skolen feilorganisert eller underbemannet. Når en lærer skal dekke alle nivåer i en klasse på nærmere 30 elever må noen prioriteres vekk. Den vekk-prioriteringen kommer til å fortsette helt til noen tar skjeen i en annen hånd og saksøker kommunene for ikke å levere det de får betalt for å gjøre.
Vi ser også at til tross for at staten bevilger penger til undervising basert på stykkpris, så forsvinner det penger i kommunene til andre formål. Hadde private gjordt det hadde det vært underslag.
Så skole i Norge er mer komplisert og merkelig enn man skulle tro.
Jeg regner med at Tarjei siktet til at antall voksne bør tas med en klype salt? Men det er akkurat det man snakker om nå. Det ble nevnt som løsning i rapporten fra Tidstyvutvalget - "voksentetthet" blir det kalt. Dette er noe lærerne selv ønsker mer av.
SvarSlettEn god bloggpost med noen fine oppsummeringer. Likevel, dette er gammelt nytt. Det er bare å se på hva de korresponderende PISA-bøkene heter:
* 2000: Godt rustet for fremtida?
* 2003: Rett spor eller på ville veier?
* 2006: Tid for tunge løft
Selvfølgelig sier ikke statistikk alt, men den viser tendenser. Vi kan godt bestemme oss for at vi ikke synes de samme tingene er viktig som resten av verden. Samtidig så må vi eventuelt kunne ta konsekvensene av det. Men det burde være valgfritt også innad i landet, ikke bare på nasjonalt nivå. Og naturligvis burde folk innad i landet ta konsekvensene av deres valg.