søndag 10. april 2011

Liten tilleggstest av norske ebokhandler

Jeg liker ikke å gi opp, selv når ting er designet veldig dårlig. Og gårsdagens erfaring med de nye norske ebokhandlene var virkelig deprimerende. Det kan jo ikke være så dårlig? Derfor måtte jeg prøve å få en av de andre nettbokhandlene til å virke, selv om Akademika ikke gjør det.

Jeg valgte derfor å prøve digitalbok.no, som Cappelen Damm/Tanum står bak. Den har to ting som tiltaler meg i forhold til de øvrige nettbokhandlene som er knyttet til Bokskya: a) den er en ren ebokhandel, så du finner ebøker når du søker, og ikke alt mulig annet. Og b) Digitalbok.no selger ikke bare ebøker fra forlagene knyttet til Bokskya, den selger også ebøker fra andre forlag, som kan leses i Bluefire Reader på en iPad. Ikke vesensforskjellig fra de andre ebokhandlene, de støtter for eksempel heller ikke Kindle eller iBooks, men et lite hakk mer tilpasset en moderne verden.

For å teste om det virket lastet jeg først ned Torgrim Eggens Trynefaktoren, som de gir bort gratis som ebok. Selv om jeg har lest den før er det jo hyggelig å få noe gratis. Den lot seg enkelt laste ned og åpne på  både PC og iPad. Så kjøpte jeg Gert Nygårdshaugs Mengele Zoo til 99 kroner. Betaling gikk greit og begge bøker ligger nå inne i Mine Bøker på nettsiden til Digibok.no. Fra en iPad kan de åpnes i Bokskya-appen eller i Bluefire Reader. Jeg synes det siste programmet er klart bedre til å lese bøker, Bokskyas app lar deg ikke justere stort mer enn skriftstørrelse, og det blir for lite luft og alt for tettpakket. Bluefire Reader har flere muligheter for tilpasning. 

Norske forlag lar meg ikke bruke Kindle til å lese deres bøker. Det er synd, for det er den jeg tar med meg når jeg er på reise eller når sola skinner og jeg har lyst til å lese en bok ute. Og jeg tror neppe jeg kommer til å kjøpe et eget brett bare til norske bøker, jeg leser uansett mye mer engelske bøker. Så hvis ikke norske forlag og nettbutikker klarer å tilpasse seg bedre blir ikke jeg noen god kunde fremover.

1 kommentar :

  1. Tilstanden til norske ebokhandlarar er berre ei forlenging av motviljen mot ebøker. Prøvar å oppsummere i posten min "eLeselyst".

    SvarSlett