Noen ganger har man flaks. Som når man skal på sommerferie på hytta i Spania, innta badestranden og blogge om lang musikk som passer på lange feiedager, og man på avreisedager leser at Bruce Springsteen akkurat samtidig gir ut den enorme samlingen "Tracks II - The Lost Albums".
Bare tittelen gir jo gåsehudfølelse. Og det blir enda bedre av at omtalen av denne boksen med 83 sanger og nesten 5 timers spilletid, beskriver dette som 7 ikke-utgitte album spilt inn i perioden 1983 - 2018. Kanksje man kan tenke på det som en slags greatest hits samling fra en parallell virkelighet, ikke med sangene Springsteen ga ut på album, men sangene han kunne ha gitt ut på album.
Derfor har det rett og slett vært mye Springsteen de siste dagene, for dette er spennende saker. Og her er det også grunn til å minne om eksistensen av Tracks som kom i 1998, og som jeg skrev om i denne spalten her. Den var med på å bane vei for slike box-sets (det var 4 CDer i boksen) og var også det første varslet om hvor mye uutgitt og fantastisk musikk Bruce Springsteen hadde i arkivet sitt. Senere har et kommet flere andre samlinger, blant annet "The Ties That Bind - The River Collection", og de kortere "The Promise" og "Chapter and Verse" som alle er utelatte låter, eller alternative versjoner, fra konkrete albuminnspillinger.
Springsteen, Dylan og Young
Tracks II er en mye bredere samling ikke-utgitt musikk fordi den samler flere ulike epoker, med ganske ulike musikalske uttrykk, i en stor samling der hver av disse epokene har fytt sin egen CD i den fysiske versjonen. I noen av disse periodene var åpenbart Bruce Springsteen i tvil om hvilken retning han skulle gå i, og skrev sanger og spilte dem inn med take på at de skulle bli nye album, og så ble de ikke gitt ut likevel fordi ambisjonene eller samarbeidet med andre tok en annen retning. Ikke helt ulikt The Bootleg Series som Bob Dylan stadig kommer med nye bidrag til. Men her har musikkavisen Pitchfork en interessant refleksjon:
"Where Bob Dylan continues his Bootleg Series in the form of expertly crafted museum exhibitions, and Neil Young opens his Archive as an ever-expanding garage sale where the mess is part of the charm, Springsteen engages with his past in the present tense. These days, it’s not uncommon for him to write belated lyrics to a vintage instrumental, or revisit 50-year-old songs for a brand new record, or place his 1987 outtake “The Wish” as the emotional centerpiece of his autobiographical Broadway show. “I always picture it as a car,” he explained of his body of work—and what else. “All your selves are in it. And a new self can get in, but the old selves can’t ever get out. The important thing is, who’s got their hands on the wheel at any given moment?”"
Syv bortkomne album
Men tilbake til innholdet i Tracks II. Hver CD i den fysiske versjonen er sånn sett et eget uutgitt album som er minst like langt som et vanlig album. Først ut er "L.A. Garage sessions" som er spilt inn i 1983 og er den ikke helt ligner et egentlig album. Dette er sanger fra "Nebraska"-tiden og overgangen til det kommersielle megagjennombruddet med "Born in the USA", og er kanskje fortellingen om hvor veien i stedet kunne gått, med sanger som "Sugarland", "Unsatisfied Heart", "Fugitives Dream" og "The Klansman". En lang innspilling med hele 18 sanger. En alternativ versjon av My Hometown er det også her.
Andre album er "Strets of Philadephia sessions" spilt inn i 1993-94, med drømmende sythesisere. Album tre heter "Faithless" og ble spilt inn i 2005-06 som et soundrack til en film som aldri kom ut. Dette er den mest nakne og dempede musikken i denne samlingen, ofte med bare vokal og piano. Album fire øker tempoet og går tilbake til 1995 og heter "Somewhere North of Nashville". Sangene er spilt inn samtidig som "The Ghost of Tom Joad". Jeg vil helst være forsiktig med å peke på høydepunkter, for det er mange, men jeg kan nevne " Janey Don’t You Lose Heart" og coverlåten "Poor Side of Town".
Femte album er "Inyo", er spilt inn under turneen for "Ghost of Tom Joad" i 1995-97, med meksikanske og latino-inspirerte låter, og mariachi-orkester, som "Adelita" og "Ciudad Juarez". Sjette album er "Twilight Hours" fra 2010-tallet, med lavere tempo, men også flere interessante låter, blant annet tittellåten og "Sunday Love". Syvende også siste album er "Perfect World", som henter rockelåter fra innspillinger fra både 90-, 00- og 10-tall, blant annet "Rain in the River", "The Great Depression" og "I'm Not Sleeping". En strålende god avslutning på en veldig god samling.
Og her er lenke til alle tidligere og alle fremtidige bidrag (etter hvert som de kommer) i spalten Lang musikk til lange feriedager.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar