![]() |
| Prop. 52 L |
"Gjeldande rett blir for det meste vidareført i den nye lova, men lovføresegnene er utforma for å høve betre til moderne arbeidsmåtar i den offentlege forvaltninga. Terminologien er endra for å spegle at forvaltninga no arbeider digitalt. Det hevdvunne omgrepet «arkiv» blir ført vidare, men med eit litt anna innhald. Dokumentomgrepet blir avløyst av dokumentasjon.
Mens det før var viktig å beskrive hva man skulle gjøre for å ta vare på dokumentene og brevene, er poenget nå å ha en bredere og mer teknologinøytral tilnærming til hva som skal tas vare på. Vi vet jo heller ikke hva som kommer i neste runde. Men til tross for temmelig store endringer i både arbeidsprosesser og hva slags verktøy og teknologier som blir brukt, og hvordan politikere og forvaltning kommuniserer med omgivelsene, har den nye loven en ganske forsiktig tilnærming til å regulere dette mer presist.
Hva slags arbeidsprosesser som gjelder, og hva slags dokumentasjon som skal skapes, reguleres av andre forhold enn arkivloven. Arkivloven fastsetter hva som skal gjøres med dokumentasjonen i etterkant. Loven er dessuten på et overordnet nivå, og fastsetter prinsipper og rammer, mens mer funksjonelle og detaljerte regler fastsettes i forskrift. Lovens nedslagsfelt utvides noe ved å også gjelde private leverandører av lovpålagte tjenester. Og Arkivverket endrer navn til Nasjonalarkivet.
"Utan i samsvar med føresegner (...) eller etter særskilt samtykke frå Riksarkivaren, kan ikkje arkivmateriale førast ut or landet, dersom dette ikkje representerer ein naudsynt del av den forvaltningsmessige eller rettslege bruken av dokumenta."
"Føresegna i arkivlova § 9 bokstav b vart gitt då arkiv i hovudsak handla om analoge medium, men gjeld i takt med utviklinga i informasjonsforvaltninga òg for digitale arkiv. At lagring av digitale arkiv på sørvarar i utlandet er omfatta av forbodet i arkivlova § 9 bokstav b, har reist spørsmål som framleis er uløyste. Riksarkivaren har ikkje innvilga søknader om utførsle av digitale arkiv. Dette skuldast at det er uklart kva for kriterium som skal liggje til grunn for vurderinga, og at det handlar om spørsmål av prinsipiell karakter som Arkivverket meiner bør regulerast i lov eller forskrift."
Allerede i 2017 ble det sendt en endret arkivforskrift på høring fra Kulturdepartementet som åpnet for større frihet til å lagre digitale arkiver i utlandet, i erkjennelse av at der er litt rart å anbefale offentlige etater å bruke skyløsninger, men ha et lovverk som begrenser mulighetene til å gjøre det. Men dette ble aldri gjennomført. Man ville vente på ny arkivlov. Så kom arkivlovutvalget, og ingenting skjedde. Så kom lovforslaget fra KUD i 2021, og ingenting skjedde. Og nå når det er vedtatt en ny lov så har det strengt tatt heller ikke skjedd noe konkret på dette området.
Gapet mellom regelverk og virkelighet
Lovproposisjonen erkjenner også at man ikke gjør noe for å avklare dette, men den ramser i stedet opp en rekke ytterligere forhold departementet synes er vanskelige. De vil ha en forskrift, men vet ikke hva det skal stå i den og heller ikke når den kommer (og her beklager jeg et litt langt sitat, men denne departmensnølingen er så sterk at det hele må med):
"Departementet vurderer at eit forbod mot utførsle av digitale arkiv ikkje bør setjast i lova. Departementet viser til at ei rekkje spørsmål er i endring, mellom anna implementeringa av sikkerhetsloven og lov om digital sikkerhet, FFD-forordninga og nasjonal sikker sky. Det kan
derfor vere tenleg med ein heimel til å gi ei forskrift med ei særskilt regulering av spørsmålet om lagring av digitale arkiv utanfor Noreg. Forskrifta kan opphevast den dagen det ikkje lenger er behov for henne.
Forskriftsheimelen kan nyttast til å stille krav som gjeld alle digitale arkiv omfatta av arkivlova. Til dømes kan forskrifta nyttast til å gjere det heilt forbode å lagre digitale arkiv i utlandet eller forbode å lagre dei utanfor EØS-området. Slike avgrensingar må ikkje stride med anna regelverk og må vurderast opp mot behova for slikt regelverk til ein kvar tid. Dei einskilde departementa kan òg for sine sektorområde stille nærare vilkår om lagringsstad for digitale arkiv i sektorregelverket. Arkivlova og forskrifta bør vere eit generelt, sektorovergripande regelverk.
Videre kan forskrifta stille krav om at ein kopi blir lagra i Noreg som ei ekstra sikring mot tap, ved til dømes brot på infrastruktur eller andre omstende som fører til tapt tilgang eller tapt råderett. Oppfyller ein i slike høve andre regelverk om tryggleik og personvern, kan ei lagring av kopi i Noreg opne for skylagring i utlandet, i tråd med slik gjeldande regelverk òg har vorte tolka.
Departementet legg til grunn at det inntil vidare vil vere behov for å vidareføre i forskrift den gjeldande forståinga av utførsleforbodet for digitale arkiv, slik at kopiar av dokumentasjon i digitale arkiv berre kan lagrast på sørvarar i utlandet, så lenge det komplette arkivet òg er tilgjengeleg på ein sørvar i Noreg. Departementet legg til grunn at ei slik forskrift vil kunne bli fjerna på sikt."
Allerede for 10 år siden var det en klar erkjennelse av at det er et stort og økende gap mellom den praktiske bruken av digitale fagsystemene som finnes i forvaltningen, som befinner seg i nettsky, og arkivregelverket som regulerer hva som er lov. Det kunne vært løst ved å endre arkivforskriften i 2017, og eventuelt justere videre senere, i tråd med nye erfaringer og nye teknologiske muligheter. I stedet skal vi fortsette lure på hva vi skal gjøre. Kanskje er problemet rett og slett så enkelt som at ansvaret for arkivlovverket ligger på feil sted og burde være plassert der hvor forvaltningspolitikk og digitaliseringspolitikk ellers blir utviklet og styrt. Slik at vi kunne sett det i sammenheng.

Takk for fin gjennomgang - som rimer med mine inntrykk. Personlig synes jeg det er problematisk at arkivloven stiller krav til saksbehandlingen; den bør heller tenke på det som er vanskelig: hva skal vi egentlig arkivere, og hvorfor?
SvarSlett