Hvordan lager man bedre snarveier? Nei, her handler det ikke om snarveier i overført betydning, for eksempel politiske snarveier eller beslutningssnarveier, men om virkelige fysiske snarveier. Snarveier som gjør at du kan gå raskere og tryggere fra et sted til et annet.
Det er Bærum kommune som har gjennomført prosjektet "Snarveier til en god dag" der de har tatt for seg områdene Rykkinn og Eiksmarka, og tettstedet Bekkestua, og kartlagt muligheter og barrierer for flere og bedre lokale snarveier som kan øke trivselen, tryggheten og fremkommeligheten, og gjort det lettere å la være å kjøre bil.
En viktig del av arbeidet har vært å få innspill fra flest mulig innbyggere i disse områdene om hvordan de bruker snarveier i dag, og hvilke behov og ønsker de har for fremtidig fremkommelighet til fots og på sykkel. I dette kartleggingsarbeidet har Halogen og Rambøll bidratt i kartleggingen av ønsker og behov, sett på muligheter og hindringer, og vært med på testing av hvor godt ulike tiltak virker. Bærum kommune har en nettside om "Snarveier til en god dag" der de beskriver prosjektet sitt slik:
"Det skal utvikles en fremgangsmåte for å svare ut de seks punktene under. Fremgangsmåte og metode skal senere kunne skaleres til nye/andre områder i kommunen.1. Systematisk kartlegging av snarveier
2. Kartlegge bruk og funksjon for snarveier
3. Kartlegge behov for utbedring og drift og eventuelt anbefale tiltak
4. Vurdere behov for og eventuelt anbefale nye snarveiforbindelser
5. Tilrettelegge for tilgjengelig informasjon om snarveier
6. Utvikle og teste tiltak for å fremme økt bruk av snarveier"
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar