"It's the economy, stupid" er blitt stående som en slags universell forklaring på hvorfor valg tapes i USA, Når det går dårlig i økonomien og velgerne gjerne trekker frem økonomi som sin viktigste sak, går det dårlig med sittende presidenter.
Grafen til høyre viser hvordan hovedsakene for velgerne har endret seg det siste tiåret. Fra finanskrisen i 2008-09 dominerte økonomi fullstendig, men falt gradvis i betydning fram til helse overtok som viktigste sak under Donald Trump. I hans presidentperiode konkurrerte også innvandring og klima om å være viktigste sak, og det har fortsatt inn i Biden-perioden.
Men brått har økonomi seilt opp som viktigste sak for velgerne igjen. 30 prosent av velgerne svarer at det er viktigst, og det er jo ikke spesielt overraskende med høyere priser og kraftige renteøkninger. President Bidens problem er at det er et viktig mellomvalg om ikke lenge, og sjansen for at "it's the economy stupid" skal slå til for fullt.
Begrepet "It's the economy stupid" stammer fra Bill Clintons vellykkede valgkamp i 1992 da han vant over den sittende presidenten George H. W. Bush. Det var egentlig et internt slagord for valgkamporganisasjonen og ble lansert av valgkampsjefen James Carville som et av tre interne slagord som var hengt opp på veggen på valghovedkvarteret i Bill Clintons hjemby Little Rock i Arkansas. De to andre slagordene var "Change vs. more of the same" og "Don't forget health care".
Her har nok ikke den politiske verden forandret seg så veldig mye. Denne huskelisten kan fungere helt utmerket også i dag, både i USA og andre steder, for kandidater som vil utfordre de som styrer landet.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar