Det svært anerkjente business-tidsskriftet Harvard Business Review feirer 100 år i år. Det må selvsagt markeres, noe magasinet gjør ved å publisere 12 av egne favorittartikler på nytt på nett. Tilgjengelig for abonnentene med en gang, mens andre lesere får tilgang til en gratis artikkel i måneden.
Mens en del andre business-tidsskrifter gjerne er opptatt av næringslivsnyheter, personlig formuesforvaltning, investeringer eller entreprenørskap, holder HBR den forskningsbaserte fanen høyt. Det er tross alt et tidsskrift som er tilknyttet prestisjetunge Harvard Business School, med sin historie, kompetanse og sine professorer. Og som med dette utgangspunktet er opptatt av organisasjoner, ledelse, organisasjon, kultur og samarbeidsmodeller som forklaring på hva som lykkes og hva som ikke lykkes.
Bland artiklene i denne greatest hits-samlingen finner vi artikler av Michael Porter, Gary Hamel, Clayton Christensen, Peter Drucker, W. Chan Kim, Renee Mauborgne, Amy Edmondson, Thomas Davenport. Et par av dem er fra 1990-tallet og Michael Porters artikkel om strategiske fortrinn og barrierer er fra 1979. Men selv om både teknologiutviklingen og endringstakten i næringslivet går svært raskt, er det noen av disse modellene og forklaringene på hvorfor og hvordan ting skjer som står seg svært godt.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar