Internettoptimistene trodde nok, i hvert fall for 15-20 år siden, at stadig mer netthandel ville senke inngangsbarrierene og de faste kostnadene, og bidra til mer konkurranse mellom flere aktører. Virkeligheten er blitt noe annerledes både innenfor netthandel med varer, sosiale medier, film, musikk og andre bransjer der nettet spiller en stadig større rolle for markedsføring, salg og distribusjon.
Nettstedet Visual Capitalist har noen interessante grafer der de viser hvilke aktører som er størst i USA innen netthandel med varer til forbrukere. Tallene viser at det innenfor et totalt marked på massive 253 milliarder dollar er slik at Amazons andel ser ut til å bli 49,1 prosent i 2018, opp fra 43 prosent i 2017 og 28 prosent i 2016. De neste på listen er eBay, Apple, Walmart, Home Depot og Best Buy. Amazon er blitt like store som disse og alle de andre som driver netthandel til sammen.
Hvor stort er så totalmarkedet for netthandel sammenlignet med all varehandel fra butikker og nettbutikker i USA? I følge dette nettstedet utgjør Amazons netthandel 5 prosent av all varehandel i USA. Og siden Amazon står for halvparten av omsetningen på nett må dette bety at summen av all netthandel på 252 milliarder dollar må være 10 prosent av all varehandel. Totalen handel i butikk, og nettbutikk er i så fall omkring 2500 milliarder dollar årlig.
onsdag 29. august 2018
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar