fredag 5. august 2016

Nyttig å vite om Pokemon Go

Som helsepolitisk tiltak, i en tid der vi sitter alt for mye stille, må Pokemon Go være noe av det mest innovative og helsefremmende som er gjort noen gang. Man kan rett og slett ikke spille spillet uten å rive seg løs fra stillesitting ved PC-skjermer og TV-skjermer, komme seg ut og gå langt. Spillet er ikke så dumt som kunst- og kulturtiltak heller, for mange av stoppestedene i spillet er ulike statuer og annen kunstnerisk utsmykning man ofte ikke legger merke til.

Innovasjon er nøkkelordet for suksessen til Pokemon Go. Ikke innovasjon i betydning utvikling av en helt ny teknologi, men innovasjon i betydning at man tar eksisterende produkter og teknologier og sette dem sammen på helt nye måter.

Selve pokemonfigurene, som kommer fra ordene "pocket monsters", er slett i kke nye. Min datter Marianne spilte kortspillet og byttet pokemonkort da hun gikk i 1. klasse på Lysaker barneskole i 1999, og har i grunnen vært ekspert på pokemon siden. Og omtrent samtidig som samlekortene kom de første dataspillene som dengang var på Nintendos håndholdte Gameboy-plattform, der man fanget, trente, utviklet og kjempet kamper mot andre pokemon.

Siden har det kommet en rekke nye spill, basert på de samme pokemon-figurene og -spillereglene, til Nintendo 64 (den første TV-spillkonsollen i vårt hus), Gamecube, Nintendo Wii og Nintendo DS. En av de store nyhetene nå er at Pokemon Go er laget for smarttelefoner og brett generelt, og ikke bare. Men Pokemon Go handler ikke bare om å gjør det samme som før på nye plattformer,

Det virkelig innovative er koblingen av ideen bak de gamle pokemonsoppene, som tidligere tidligere foregikk på en skjerm i en rent virtuell verden, til en jakt som foregår ved å bevege seg rundt i den virkelige verden, via smarttelefonens GPS og Google Maps kartplattform. Financial Times hadde for et par uker siden en interesant artikkel om John Hanke, mannen bak selskapet Niantic som har utviklet Pokemon Go. Hans bakgrunn er ikke akkurat tilfeldig. Financial Times skriver:

"The company, which is named after a Gold Rush-era ship that now lies buried under downtown San Francisco, was incubated inside Google before spinning out last October. Mr Hanke, now 49, had spent more than a decade with the search giant after it acquired his previous company, Keyhole, whose rich digital cartography and satellite images formed the basis of both Google Earth and Maps."

Litt forenklet er med andre ord selskapshistorikken til John Hanke at han arbeidet i Keyhole, et selskap som utviklet kart- og lokaliseringsteknologi og som Google kjøpte opp for å utvikle Google Earth og Google Maps. Så spant Google ut dette miljøet i oppstartsselskapet Niantic som hadde som mål å koble kart- og lokaliseringsteknologi med underholdningstjenester og spill, og å gjøre dette via smarttelefonen. Og da er jo ikke en allianse med noen som er gode på spill og innhold, som Nintendos pokemon, så dumt.

For oss som har spilt spill i en del år, og sett spillene bli langt mer brukervennelige, er det morsomt å konstatere at Pokemon Go er nokså minimalistiske når det gjelder å forklare spillerne hva de egentlgi skal gjøre. Man får ingen råd om hvordan det er lurt å legge opp spillet. I en tid der vi får detaljforklaringer på alt mulig er det herlig "retro" å bare slippe spillerne løs uten noen råd og tips.

For alle som har ventet, men nå skal kaste seg på spillingen fordi badeværet i helgen ikke blir så bra, og er redde for at kaster bort verdifull spill tid på ting som kunne vært gjort mer effektivt (og det gjør man helt garantert) så finnes det noen nyttige tips. Jeg kan for eksempel anbefale "Ten Things I Wish I Knew When I Started Pokemon GO" i Forbes Magazine, som blant annet har noen gode tips om hvilke rekkefølge man bør gjør ting i. Og når man synes man må ha enda flere tips kan man lese "Ten more things I wish I knew when I started Pokemon GO".

Trenger man å bruke penger for å lykkes med Pokemon Go? Egentlig ikke, det er fullt mulig å spille gratis hele veien, men enkelte ting tar da lengre tid. Her er en guide som gir tips om hva det ikke er nødvendig å bruke penger på, og hva man kan vurdere å kjøpe hvis man har litt penger, men ikke så god tid.