Rapporten er omtalt på nettsidene til Kommunal- og Moderniseringsdepartementet der det blant annet står:
"Utredningen (...) anslår en betydelig økning i antall sysselsatte med IKT-utdanning i tiden fremover, fra 17 000 i 2000 til 55 000 i 2030. Med dagens utdanningstakt vil det offentlige og næringslivet mangle mer enn 10.000 personer med avansert IKT-kompetanse i 2030. Dette stiller krav til at langt flere enn i dag starter og gjennomfører en IKT-relatert utdanning på høyt nivå, i følge rapporten."
En styrke ved rapporten er at den bruker Statistisk sentralbyrås modellverktøy slik de også brukes i andre analyser av arbeidsmarkedet, slik at man ikke får sektorresultater som er helt løsrevet fra alt annet, men som tar hensyn til andre forhold i samfunnet (som at ulike sektorer påvirker hverandre og ikke alle sektorer kan vokse samtidig). De ser både på tilbudet av ny arbeidskraft ved å fremskrive dagens utdanningstrender og på etterspørselssiden ved å se på behovet for personer med ikt-utdanning i ulike bransjer og i offentlig sektor.
Avansert ikt-kompetanse vil si utdanning på minst master-nivå, men innenfor ulike fagdisipliner og på 23 ulike utdanningsinstitusjoner i Norge. De fleste av disse er innenfor ingeniør- og realfag, men det er også avanserte ikt-utdanninger innenfor andre fagdisipliner, som samfunnsfag og humanistiske fag. Et funn som blir pekt på i rapporten er at virker som det er et økende gap mellom tilbud og etterspørsel etter gode tverrfaglige ikt-utdanninger på høyt nivå.
Rapporten avsluttes med noen anbefalinger, særlig når det gjelder utdanning og forskning, der jeg tror at dette materialet kan funger godt som kunnskapsgrunnlag i de politiske prosessene Kunnskapsdepartementet er i gang med når det gjelder struktur for høyere utdanning og forskning. og det er noen anbefalinger som passer godt inn i det arbeidet vi i Kommunal- og Moderniseringsdepartementet er i gang med når det gjelder å løfte ikt-kompetansen hos ledere i offentlig sektor.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar