lørdag 20. oktober 2012

Festkveld for kommunikasjonsbransjen

Kampanje om Gullkorn 2012
Torsdag kveld hadde kommunikasjonsbransjen sin store festkveld, Gullkorn 2012, med prisutdelinger, middag og fest på Theatercafeen i Oslo, med 250 bransjefolk og kunder til stede. Arrangør var nettavisen Kampanje og kommunikasjons-byråenes medlemsorganisasjon KOMM. Jeg var der i egenskap av å være leder av juryen for Gullkorn 2012-prisene som ble delt ut. I løpet av det siste året har Abelia dessuten blitt sekretariat for KOMM og alle medlemsbedriftene der er også medlemmer i Abelia.

Det var mye å glede seg over denne kvelden. Dette er en bransje media og enkelte politikere elsker å kritisere, enten for at den er unødvendig og dyr - eller hemmelig og udemokratisk. Derfor bidrar en slik prisutdeling til å synliggjøre hva slags problemstillinger og prosjekter denne kunnskapsbransjen egentlig jobber med, og hvilke kunder de bidrar til å skape verdier for:

Hovedprisen Årets Gullkorn og prisen for Årets relasjonsbygger gikk til et prosjekt for teknologibedriften Technip, en ikke veldig godt kjent bedrift i offshorebransjen som i likhet med mange andre trenger flere ingeniører. I stedet for å kjøre en tradisjonell reklamekampanje har de brukt Gambit til å hjelpe seg med å hekte seg på relevante diskusjoner i media om utfordringene med å trekke til seg kvalifisert arbeidskraft, og vise frem konkrete eksempler på muligheter og løsninger. Det har gitt helt konkrete og målbare resultater i form av mange flere jobbsøkere enn før.

På samme måte har Geelmuyden og Kiese hjulpet Kunnskapsdepartementet med en kampanje for å rekruttere flere førskolelærere til norske barnehager. Blant vinnere og finalister var det flere store offentlige holdningskampanjer, som alkoholfritt svangerskap (Helsedirektoratet og Burson Marsteller), rekruttering av skolelærere (Kunnskapsdepartementet og Geelmuyden og Kiese) og sikker bruk av fyrverkeri (DSB og Dinamo PR) der man gjerne bruker en kombinasjon av reklamevirkemidler og PR, ofte med utstrakt bruk av sosiale medier i tillegg til tradisjonelle medier.

Men det var også en rekke spennende prosjekter med private bedrifter som viser hvordan man, avhengig av hva utfordringen er, kan bruke ulike kommunikasjonsvirkemidler for å få fram budskapet og oppnå målbare og gode resultater. Eksempler på dette er kampanjen for gratis leilighet på Facebook (Selvaag og Apeland), telysjakten til Ikea (Ikea og PR-opetatørene) og beste bank for småbarnsfamilier (DNB og Gambit). Bare for å nevne noen av mange gode eksempler på hvordan denne type kunnskap brukes til å skape verdier for bedrifter i mange andre bransjer.

En annen veldig hyggelig ting å glede seg over denne kvelden var at styret i KOMM delte ut en svært fortjent hederspris til Ole Christian Apeland. Det er en pris som henger høyt og som ikke deles ut hvert år. Jeg gikk på Valler videregående skole sammen med Ole Christian, Allerede da var han engasjert i masse ulike aktiviteter, ofte med et ideelt formål. Han har klart å bygge opp en lønnsom gründerbedrift, som ble etablert i 1988, og samtidig engasjere seg selv og bedriften i en rekke samfunnsnyttige formål, både helt lokalt i nærmiljøet i Bærum og i en større nasjonal sammenheng, som gratisseminaret God Kommunikasjon for frivillige organisasjoner. Slikt blir det en sterk bedriftskultur av.