Nettstedet "Visual Capitalist" har laget en interessant rangering av hvilke bilprodusenter i verden som størst - målt i markedsverdi. Listen viser at ting ikke er helt som de pleide å være i bilbransjen.
Før var det slik at i den harde kampen om å selge flest biler, og helst være verdens største produsent, var det også den som solgte mest som hadde høyest børsverdi. Kampen stod gjerne mellom GM og Ford, med hovedsete i USA, Volkswagen i Europa og Toyota i Japan.
Slik er det definitivt ikke nå. Ser man på listen over, som rangerer de 12 største bilprodusentene etter selskapenes børsverdi, er det ikke spesielt jevnt i toppen, og det er heller ikke entydig sammenheng mellom produksjonsvolum og markedsverdi. Når det foregår store omstillinger i teknologi elle forbruk vil gjerne historiske salgstall spille mindre rolle i verdsettingen og forventninger om fremtidig inntjening betyr mer. Her er det tydeligvis noen som har veldig sterk tro på at noen i toppen av listen vil vokse veldig mye fremover. Ellers vil ikke disse forventningene bli innfridd.
Øverst på listen troner Tesla, som ble verdens mest verdifulle bilprodusent så sent som i juli 2020, da de passerte 183 milliarder dollar i markedsverdi. De er nå verdt svimlende 796 milliarder dollar, ti ganger mer enn for eksempel General Motors.
Klar nummer to på listen er Toyota med en verdi på 207 milliarder dollar, langt bak Tesla, men langt foran alle andre. Deretter følger, kanskje ikke så uventet, Volkswagen med 97 milliarder dollar. Men de to neste er kanskje mer overraskende innslag i toppen av listen. Rett bak Volkswagen kommer kinesiske BYD med en verdi på 93 milliarder dollar og kinesiske NIO med en verdi 90 milliarder. Først på femte plass med 73 milliarder kommer en ny europeer, Daimler, mens neste amerikaner på listen er GM på syvende plass med 71 milliarder i markedsverdi.
Så er det et lite hopp ned til tyske BMW med 54 milliarder på 8. plass, mens nederlandske Stellantis, italienske Ferrari, japanske Honda og koreanske Hyundai følger ganske tett. Videre nedover finner vi ytterligere fem kinesiske produsenter, amerikanske Ford og tre japanere (Suzuki, Nissan Subaru) og et par indiske bilprodusenter. Først på plass nr 20 finner vi den største franske bilprodusenten som er Renault. Bilbransjen er ikke som før.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar