Dette kan vi lese ut av Statistisk Sentralbyrås siste oversikt over hvordan den norske bilparken er sammensatt. De skriver dette:
"Pr 31. desember 2019 var det registrert opp mot 3,4 millioner biler i Norge, 1,8 prosent flere enn i utgangen av 2018, viser nye tall fra statistikken Bilparken. Personbilene utgjorde 83 prosent av alle registrerte biler. Hybridbiler viser en økning på 19,7 prosent i forhold til året før og står for 8,1 prosent av personbilbestanden. Elbiler utgjorde nå 9,3 prosent av personbilparken.
De fleste elbilene er personbiler - over 260 000. Her er økningen på 33,4 prosent fra inngangen av 2019. Det er ikke bare elektriske personbiler det er blitt flere av – nå er det også 199 elektriske busser på norske veier. Hybridbilene hadde en vekst på 37 300 i fjor, og ved utgangen av året var det registrert litt over 227 000 hybridbiler. Av disse var 226 735 personbiler, 120 varebiler og 218 busser."
Men hvordan kan det være slik at det selv om det selges fleste elbiler i Norge så er likvel bare ti prosent av bilene på veien elbiler? Det er fordi biler brukes i mange år før de vrakes. Personbilene på veiene er i gjennomsnitt 10,7 år gamle og varebilene er 8,9 år gamle. Og ser vi på hva gjennomsnittsalderen på en personbil som vrakes er så er den 18,1 år gammel.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar