Vi er inne i en krevende tid med rask global spredning av et virus, og påfølgende tiltak for å hindre smittespredning som samtidig går hardt ut over annen aktivitet, og ikke minst privat næringsliv. Mange bedrifter opplever at markedet plutselig forsvinner fra den ene dagen til den andre.
Slike globale krisehendelser er det ganske vanskelig å forberede seg på og de rammer tilsynelatende nokså vilkårlig. Ingen krise er helt lik den forrige, hverken når det gjelder årsaker eller virkninger. En finanskrise, slik vi opplevde høsten 2008 og inn i 2009 er forskjellig fra den krisen vi er inne i nå.
Men samtidig tror jeg også det er noen interessante fellestrekk, både når det gjelder hva slags virkemidler som behøves for å holde hjulene i gang gjennom den tiden likviditet suges ut av virksomheten, og når det det gjelder forholdet mellom det næringslivet som går inn i krisen og det næringslivet som kommer ut av krisen. Næringslivet er alltid i endring. Men en av de viktige lærdommene fra høsten 2008, da finanskrisen herjet både i Norge og globalt, var nettopp hvordan tempoet i omstillingen økte.
Og da vil det også være slik at de virkemidlene som settes inn for å støtte opp om at næringslivet komme igjennom krisen ikke bare har som mål å få bedriftene gjennom en vanskelig tid, men også bidrar til omstilling og innovasjon, slik at næringslivet som kommer ut av krisen er sterkere, mer konkurransedyktig og mer innovativt enn næringslivet som gikk inn i krisen.
En viktig grunn til dette er at endringer som kommer uansett, men tar litt tid, går fortere enn ellers i en krisetid. Virksomheter som er på vei ned uansett får en ekstra kraftig nedtur, mens tjenester, forretningsmodeller og teknologier som er på vei opp kan få litt ekstra hjelp i krisetider når det blir bedre plass til nye, billigere og mer innovative løsninger.
Denne bloggen ble til på ettersommeren 2008 og finanskrisen ble naturligvis et hovedtema den høsten og vinteren. Da så vi hvordan noen av dagens mest dominerende digitale bedrifter, som Google, Facebook, Apple og Amazon ikke var blant krisenes tapere, men tvert imot benyttet muligheten til å styrke sine markedsposisjoner. Jeg skrev for eksempel litt om Googles vekst, en relativt ung bedrift på den tiden, her på bloggen.
Jeg skal ikke våge meg på spådommer om hvilke bedrifter som er best rustet til å komme styrket ut av omstillingen denne gangen: Men jeg er ganske sikker på at noen av vinnerne er å finne innenfor digital handel og digital tjenesteproduksjon. Overgangen til det digitale kan bli enda kraftigere denne gangen fordi en viktig del av problemet vi skal løse er knyttet at tradisjonell samhandling, sosialt og på jobb, ikke kan fortsette som før. De som har infrastruktur og verktøy for å handle og samhandle på andre måter kan holde virksomheten i gang mens andre må stenge.
Det er derfor interessant å se at bedriften Amazon skal ansette 100 000 nye medarbeidere i USA for å være i stand til å få varene frem til kundene. CNN skriver:
"Amazon says the coronavirus outbreak has caused a surge in online shopping, and now the online giant is adding 100,000 new full-time and part-time positions across the United States to keep up with the demand. The jobs will be Amazon's fulfillment centers and its delivery network. "We are seeing a significant increase in demand, which means our labor needs are unprecedented for this time of year," Amazon (AMZN) said in a blog post Monday."
tirsdag 17. mars 2020
Amazon ansetter 100 000
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar