fredag 1. august 2014

Lang musikk til lange feriedager (28)

Vel, det er helg igjen, men hvorvidt den kan tilbringes på en badestrand er nok ganske avhengig av hvor i verden man er. I Oslo-området ser det litt usikkert ut, men uansett er kan det være nyttig med musikktips som er lange nok til å holde en hel dag på en badestrand. Dagens bidrag er Bob Dylans "The Witmark Demos 1962-1964 - Bootleg Series vol 9" med 47 sanger fra Bob Dylans aller tidligste periode.

Jeg har tidligere i sommer blogget om Another Self Portrait, et annet box-set i "bootleg-serien" til Dylan som trekker frem alternative versjoner og ikke-utgitt materiale fra årene 1967-69. Mens den presenterer en Dylan med rockeband er The Whitmark Demos  fra en tidligere tid, uten elektriske instrumenter. Det var først i 1965 han plutselig dukket opp i Newport med elektrisk gitar og vi fikk The Electric Dylan controvesy (i en overgangsperiode spilte Dylan halve konserter akustisk og andre halve elektrisk).

Jeg liker rockeartisten Dylan enda bedre enn folkemusikeren Dylan, men The Witmark Demos er absolutt verdt å høre på, blant annet fordi det er interessant å høre veldig tidlige og nedstrippede versjoner av kjente låter. Denne samlingen er en god blanding av sanger har vært utgitt andre steder, andre versjoner av sanger som allerede har vært utgitt og 15 sanger som aldri har vært utgitt. Blant de nedstrippede låtene vi får høre er Blowin' in the wind, A hard rain's a-gonna fall, Mr Tambourine man, Masters of war og The times they are a-changin, bare for å nevne noen av de mest kjente.

Bakgrunnen er litt spesiell. Da Bob Dylan slo igjennom tidlig på 60 tallet var det ikke vanlig at artister skrev låtene sine selv, man var enten artist eller låtskriver for andre. Det var som låtskriver for andre de største inntektsmulighetene lå, men da var det viktig å få presentert det man hadde skrevet for andre. Det skjedde ved hjelp av demoinnspillinger som ble markedsført for artister av musikkforlagene låtskriverne var tilknyttet. Dylans rettigheter i denne perioden ble ivaretatt først av Leeds Music og deretter av M. Witmark & Sons og det er demoene han spilte inn hos dem som har blitt samlet her.

Fordi Bob Dylan stort sett ikke valgte å overlate sanger til andre, men brukte sine egne sanger, og raskt ble det fremste symbolet for gjennombruddet til singer-songwriters, fikk ikke dette materialet den rollen som var tenkt, Men hva gjør vel det når dette unike materialet dokumenterer den utrolige utviklingen Bob Dylan hadde som både låtskriver og artist i løpet av 2-3 år tidlig på 60-tallet. Og det er dette Allmusic.com løfter frem i sin omtale av The Witmark Demos:

"Nevertheless, the real appeal of this volume of the Bootleg Series is to listen as Dylan develops as a songwriter and artist. The songs spilled forth at an astonishing rate, and the great majority were not only superb, they were different from what came before, with his Woody Guthrie homage quickly replaced by a quick-witted protest singer who then started to delve into the personal in revolutionary ways. At its core, these demos are the sound of Dylan becoming Bob Dylan, and it's an evolution that’s spellbinding."

---
Og her er lenke til alle tidligere og alle fremtidige bidrag (etter hvert som de kommer) i spalten Lang musikk til lange feriedager.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar