Lorenzo Ghiberti, (Foto: Richardfarbi, CC BY-SA 3.0) |
Syv kunstnere sendte inn sine utkast og 21 år gamle Lorenzo Ghiberti ble kåret til vinner. Han jobbet 21 år med å fullføre sitt vakre kunstverk og da han var ferdig med det fikk han oppdraget med å lage dørene på østsiden. Den mer meritterte kunstneren Fillippo Brunelleschi ble så sur da han tapte konkurransen at han dro til Roma for å studere den klassiske arkitekturen der og ble arkitekt. Han kom senere tilbake til Firenze og designet kuppelen på katedralen og flere andre monumentalbygg. Konkurransen utløste innovasjon og kreativitet hos begge, og i dette tilfellet i så stor skala i samfunnet rundt også at det bidro til å forandre historien.
Firenze i 1401 var preget av ettervirkningene av svartedauden og var truet politisk og militært av et ekspansivt Milano. Det var veldig mye annet enn kultur, arkitektur og kunnskap de kunne brukt de knappe ressursene på, men dette ble prioritert. Og i stedet for å velge velprøvde løsninger laget av gamle venner og faste leverandører, valgte tekstilhandlerlauget Arte di Calimala, som hadde ansvaret for vedlikeholdet av baptisteriet, å gjennomføre en åpen anbudskonkurranse nesten 600 år før EU vedtok sine direktiver om offentlige anbud.
Vi som jobber i Abelia skal en tur til Toscana denne helgen, besøke Firenze og Siena, og jobbe med vår egen strategi for å utvikle enda bedre tjenester og møteplasser for medlemmene. Renessansens vugge er et bra bakteppe som minner oss om betydningen av et humanistisk og kunnskapsbasert verdigrunnlag med mennesket i sentrum. Dette er verdier som er minst like viktige i dagens kunnskapssamfunn der vi i enda større grad skal leve av kunnskap og kreativitet i rendyrket form.
Historien om anbudskonkurransen og hvordan unge Lorenzo Ghiberti fikk sjansen til å vise hva han kunne er også relevant i dag. Endringer i omgivelsene i form av økt konkurranse, nye utfordrere, ny kunnskap og mer effektive teknologier er alltid problematiske for noen. Det er alltid noen som taper på at rammebetingelsene endrer seg, men i en innovativ og endringsvillig kultur er det enda flere som tjener på det. Mer kunnskap og mer konkurranse fremmer den interne innovasjonsevnen, noe som er lønnsomt både for kunder, for samfunnet og for bedriftene som klarer å investere i det de skal leve av i fremtiden.
Historien om anbudskonkurransen og hvordan unge Lorenzo Ghiberti fikk sjansen til å vise hva han kunne er også relevant i dag. Endringer i omgivelsene i form av økt konkurranse, nye utfordrere, ny kunnskap og mer effektive teknologier er alltid problematiske for noen. Det er alltid noen som taper på at rammebetingelsene endrer seg, men i en innovativ og endringsvillig kultur er det enda flere som tjener på det. Mer kunnskap og mer konkurranse fremmer den interne innovasjonsevnen, noe som er lønnsomt både for kunder, for samfunnet og for bedriftene som klarer å investere i det de skal leve av i fremtiden.
Da Fillippo Brunelleschi tapte utsmykningkonkurransen i 1401 satset han på å bli en verdensledende arkitekt i stedet. Han jobbet så hardt og systematisk med å skaffe seg den nødvendige kompetansen at han lykkes. Det er er ingen dum måte å forholde seg til en verden i rask endring.
Når dere kommer til Firenze og ser kuppelen på katedralen Santa Maria del Fiore som Brunelleschi bygde , bør dere merke dere følgende:
SvarSlett1) Domen ble bygd uten bruk av stillaser, bortsett fra et gulv/seil like under der murerne jobbet. Mest for at de skulle slippe å se ned på bakken mer enn 40 meter under. Enhver kan bli litt skjelven av det.
2) det var bare to arbeidsulykker med dødelig utfall under byggingen
Ikke så verst til å være på 14-hundretallet!
(Ref "Brunelleschi's Dome" av Ross King)
Merk også at Firenze var på det rikeste på den tiden med verdens høyeste levestandard (en kort stund). "The Florentines who built the roaring dome of Brunelleschi's cathedral in the 1420s feasted on meat, cheese and olives; those who dragged Michelangeo's David in place made do with bread. A century Later their great-grandchildren were happy to get even that" (Ian Morris, "Why the West Rules - for Now")
Firenze er en herlig by, der emmer af historie og kultur. De har noget af det fineste arkitektur i hele Italien. Hvodan kan de have bygget Domen uden brug af sitlladser? Det lyder farligt.
SvarSlettJeg må hellere få læst "Brunelleschis Dome" af King, Ross. Lyder til at være interessant læsning.
SvarSlett