Det vekker gjerne litt oppsikt når Google lanserer noe nytt. Denne gangen er det Google Chrome, en ny nettleser som skal konkurrere med Opera, Firefox, Safari og Internet Explorer.
Som alltid når Google gjør slike ting er det enkelt, enkelt, enkelt. Og pent og se på. Men hvorfor nettleser? Kan man tjene penger på å gi bort gratis nettlesere? Hva er koblingen mellom Google Chrome og det Google driver med ellers som gjør dette til et logisk produkt å satse på?
Jeg tror Nicholas Carr har et bra svar i bloggen sin. Det handler ikke om markedsandeler for weblesere men om hele infrastrukturen for "cloud computing":
To Google, the browser has become a weak link in the cloud system - the needle's eye through which the outputs of the company's massive data centers usually have to pass to reach the user - and as a result the browser has to be rethought, revamped, retooled, modernized. Google can't wait for Microsoft or Apple or the Mozilla Foundation to make the changes (the first has mixed feelings about promoting cloud apps, the second is more interested in hardware than in clouds, and the third, despite regular infusions of Google bucks, lacks resources), so Google is jump-starting the process with Chrome.
Når det gjelder mer praktiske ting, som hvordan den virker, så må jeg si meg enig i mye i CNet's vurdering: 10 things we'd like to see in Chrome.
Det er en del som mangler her. Det er dessuten litt forbløffende at man i Googles egen nettleser ikke kan plugge inn Google Toolbar. Google lever tross alt av søk. Eller at man fortsatt må bruke andre nettlesere for å bruke favorittlister fra Google Toolbar på tvers av pc-er. Men dette kommer helt sikkert i neste versjon.
søndag 7. september 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
En enda mer nærliggende forklaring er at Microsoft i sine nye versjoner av Explorer vil blokkere for reklame (det såkalte "porn-mode" i Explorer). Dette angriper Googles grunnleggende forretningside om å få betalt for å vise reklame (per visning eller fulgt link) i forbindelse med søk eller andre aktiviteter på Googles sider. Googles svar er å angripe Microsofts dominerende posisjon med en egen nettleser. Maktkampen er i gang - og Googles posisjonering tyder på at de primært ønsker et kompromiss der Microsoft slipper igjennom deres reklame - men at de også er klare til å forsvare seg ved selv å ta en (betydelig) del av nettlesermarkedet.
SvarSlett