onsdag 11. oktober 2023

Standard Norge 100 år

Det er ikke så ofte standardisering utsettes for bursdagsfeiringer, men i dag feirer Standard Norge at de fyller 100 år. Jeg var faktisk med på en flott markering på Oslo Rådhus for et par uker siden med både norske og internasjonale gjester, men det er på dagen i dag at det er 100 år siden forløperorganisasjonen Norges Industriforbunds Standardiseringkomite ble konstituert. De to første norske standardene NS1 og NS2 kom i 1925. En oversikt over milepæler i norsk standardiseringshistorie er å finne her på nettsidene til Standard Norge.

Og ikke bare er det slik at Standard Norge fyller 100 år, men det er 20 år siden dagens Standard Norge ble til gjennom en sammenslåing av fire daværende standardiseringsorganisasjoner: Norsk Allmennstandardisering (NAS), Norges Byggstandardiseringsråd (NBR), Norges Standardiseringsforbund (NSF) og Norsk Teknologisenter (NTS). Da var jeg leder i Abelia og som arbeidsgiverorganisasjon for flere av disse virksomhetene hjalp vi til med prosessen slik at den skjedde på en god måte. Og det nye Standard Norge ble et aktivt medlem i Abelia. Og jeg hjalp til som møteleder på konferansedelen da ISO la sin generalforsamling til Norge. Det tror jeg var i 2010. Her er et gammelt videoklipp fra YouTube der jeg blir intervjuet på det arrangementet.

Men hva er standarder og hvorfor er de så viktige? Og hvordan arbeider man for å etablere nye standarder? I anledning 100-årsjubileet er det laget en fin video som forklarer dette:

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar