fredag 30. juni 2023

Lang musikk til lange feriedager (61)

Det er blitt sommerferiesesong, sol og badevær, i hvert fall noen steder. Og derfor på tide å ta opp igjen spalten med lang musikk til lange feriedager som har gått her på bloggen helt siden 2009. Altså musikkutgivelser som er lange og passer til utforskning når man har god tid, som på en lang dag i fint vær på badestranden. 

Denne spalten har hatt det litt turbulent de siste tre årene, med et toppår i 2019 med 6 bidrag, omtrent ingenting i pandemiårene 2020 og 2021 med norgesferie med mye bil og lite badestrand, men hele 6 bidrag igjen i fjor sommer. Og i år satser jeg på omtrent like mange. Forholdene der jeg er på solkysten i Spania ligger godt til rette for det.

Jeg minner om reglene: Spalten handler om god musikk i digitalt format. Det må være det som i tilsvarende fysisk format gjerne kalles "box sets", samlealbum eller fleralbumutgivelser med samme artist. Det må være minst 40 sanger, gjerne mange flere. Om det er "greatest hits", "rariteter og b-sider" eller tidligere ikke-utgitte ting spiller ingen rolle. Ja, i noen tilfeller har også "samlede verker" fra hele eller deler av karrieren sluppet til. Poenget er at det må være bra musikk og langt nok til å holde en dag på en badestrand, enten den tilbringes i Norge, eller et varmt sted lengre sør.

Dagens bidrag er en samleutgivelse fra Suede som dekker alle årene fra første singel i 1992 og til denne samleutgivelsen "Beautiful Ones" (Spotify lenke) kom ut i 2018. Og egentlig et perfekt, men litt uvanlig eksempel på hva denne spalten handler om fordi den er en slags kombinasjon av greatest hits, b-sider og rariteter og noen nyere låter som kom ut på Suedes album et par tiår etter storhetstiden, men som også er vel verdt å utforske. 

Suede er fra London og blir ofte kategorisert som de mest sentrale innen "britpop" sammen med Blur, Oasis og Pulp. Men egentlig ble de store litt i forkant av de andre, var fraværende da Blur og Oasis utkjempet "the battle of britpop" i 1995, og dessuten var de kanskje ikke helt britpop heller. Suede hadde hørt både på David Bowie, T-Rex og The Smiths og fremsto som en slags dekadente romantikere. Tekster om ungdom, fest og kjærlighet, noen ganger veldig pompøst, men stort sett med en mørk undertone med mye angst.

Så kan man innvende at Suede allerede er godt dekket av gode samlealbum. A-sidene fra singlene finnes på "Singles" som kom i 2003, en samle-CD som gikk mye i familiebilen vår i mange år etter at den kom. Og b-sidene som ikke var på noe album kom ut på det fantastiske dobbeltalbumet "Sci-Fi Lullabies" i 1997 der den første CDen er minst like bra som de tre første ordinære albumene. Og de tre albumene bør man jo også høre på. Men det var jo litt dumt å ikke ha et samlealbum som dekket både a-sider, albumsanger og albumløse b-sider, så i 2010 kom "Best of Suede" ut som fyller dette gapet. Jeg blogget om den her. Bare 35 sanger, men som jeg skrev den gang fylte den et viktig tomrom.

Hva skal man da med en ny samleutgivelse? Jeg tenker det er tre gode grunner til at denne 56-sangs samlingen er verdt å bruke tid på der to av dem også svares ut på Best of Suede, men svares ut enda litt bedre her fordi 56 sanger gjør jobben bedre enn 35 sanger. Og den tredje grunnen, som jeg kommer tilbake til, handler om at Suede gjorde comeback og har laget fire nye album fra 2013. Så det er "Beautifyl Ones" som er den mest komplette samlingen nå. Så blir det litt individuelt hvilke av de tre grunnene som er viktigst. I den videre beskrivelsen av disse tar jeg utgangspunkt i at CD-versjonen av min digitale versjon er delt inn i fire CDer, to med a-sidene på singlene til Suede i mer eller mindre kronologisk rekkefølge og deretter to CDer med b-sider , noen albumspor og litt andre ting, i mer eller mindre kronologisk rekkefølge. 

Første grunn er at man får alle de aller mest kjente sangene, det vil si alle a-sidene på singlene, på rekke og rad. På første CD er de fire fra albumet "Suede", blant annet Animal Nitrate og So Young, ikke-album-singelen Stay Together i sin lang versjon, så de tre singlene fra albumet "Dog Man Star", blant annet We are the Pigs og New Generation, og deretter hele fem sanger fra albumet "Coming Up" i 1997 da Suede slo tilbake mot kritikerne og leverte sitt mest kommersielle og britpoppete album. Med er blant annet "Trash" og "Beautiful Ones". Så var de to neste albumene til Suede ganske ujevne og skuffende, men på starten av CD2 på denne samlingen blir vi minnet på at det også her var noen sanger det var verdt å høre på.

Andre grunn, og som for mange vil være enda viktigere, er å få hørt alle disse b-sidene. Mange av dem var aldri med på noe ordinært album, for i likhet med for eksempel The Smiths skrev Suede mange flere sanger enn de som fikk plass på albumene, og særlig i forbindelse med de to første albumene var det et noen sanger som er blant de beste Suede har laget som bare finnes på senere samlealbum. På slutten av det som tilsvarer CD3 kommer for eksempel en stripe sanger som ble spilt inn i Dog Man Star-perioden, men der bare noen fant veien til albumet. Rekken med My Dark Star, The Living Dead, Killing of a Flashboy, Heroine og a Hollywood Life er ikke bare Suede på sitt beste, men rockemusikk på sitt beste. Mørkt, sårt og vakkert. Og noen sanger senere kommer den monumentale Europe is our Playground.

Men det finnes en tredje grunn som for meg er den viktigste i og med at jeg har et forhold til disse andre sangene fra før. Den er at ingen andre samlealbum dekker perioden etter at Suede ble gjenforent igjen omkring 2013. De hadde vært oppløst siden 2003, nedkjørte og i en kreativ krise. Siden har et også kommet fire nye album. Tre som også er representert her på samlingen, mens enda et album har kommet helt nylig. Og fra de tre albumene er det både singler og andre sanger Jeg må innrømme at jeg ikke har det samme forholdet til Suede etter comebacket, så for meg er denne samlingen blitt en fin anledning til å bli oppdatert og sammenligne Suede før og nå. Den unge angsten er jo ikke der lenger. Det er mindre pompøst. Dette er modne menn med betydelig mer livserfaring, og det preger også musikken, men bandet er  til å kjenne igjen. Både singeldelen med singler som Barriers, It Starts and Ends with You, Life is Golden og Wastelands er strålende og det er også den andre delen med sanger som Snowblind, Pale Snow, Tightrope og Flytipping.

------

Og her er lenke til alle tidligere og alle fremtidige bidrag (etter hvert som de kommer) i spalten Lang musikk til lange feriedager.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar