mandag 13. juli 2009

Kampen om tankene - Civita og Manifest

I min månedlige spalte i Dagsavisen har jeg skrevet om tankesmier. Anledningen er at Manifest Analyse ble lansert for et par uker siden og skal tenke den slags prinsipielle og ideologiske tanker partiene ikke kan tenke, fordi partier må være mer kortsiktige og taktiske.

Jeg blir glad når jeg ser at noen etablerer tankesmier, enten de er til venstre, til høyre eller i midten. Det beriker det politiske ordskiftet og bidrar til en mer prinsipiell og ideologisk debatt. Og at noen på venstresiden tar mål av seg til å tydeliggjøre hva slags økonomisk og politisk system man egentlig er for, er veldig bra. Men der Civita lykkes med mye av sitt langsiktige politisk grunnmursarbeid på borgerlig side, tror jeg Manifest vil problemer av to grunner der de selv bare er skyld i den ene. De to grunnene har jeg skrevet om her.