Statistisk sentralbyrås (SSB) siste tall bekrefter et inntrykk av kraftig vekst i bruken av KI-teknologi og -tjenester. SSB beskriver i artikkelen "Bruken av KI har skutt fart det siste året" fra slutten av september hvordan det i både blant privatpersoner og i næringslivet er slik at bruken av kunstig intelligens skyter fart. SSB skriver at:
"Nye tall fra undersøkelsen Bruk av IKT i husholdningene viser at 54 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år har brukt generativ KI verktøy de siste tre månedene mot 36 prosent i 2024. Videre har 3 av 10 norske foretak med minst ti sysselsatte brukt en eller flere kunstig intelligens teknologier i 2025, mot 2 av 10 i fjor, viser siste tall fra undersøkelsen Bruk av IKT i næringslivet.
Innbyggernes bruk av KI
SSBs tall viser at 54 prosent av nordmenn bruker generativ KI-verktøy som ChatGPT, Bing Chat, Google Gemini eller bilde- og videogenereringsprogrammer i 2025, en vekst på 18 prosentpoeng fra samme tid i 2024. Men det er noen forskjeller i kjønn, alder og geografi. Når det gjelder kjønnsforskjeller i bruken av generativ KI-verktøy er det slik at 58 prosent av menn oppgir at de benytter slike verktøy, mot 49 prosent av kvinner. Men denne differansen er mindre enn i fjor."Alle aldersgrupper under 75 år har økt sin bruk av KI siden 2024, men den mest markante veksten finner vi blant personer i alderen 35–44 år. Nesten sju av ti i denne aldersgruppen bruker generativ KI-verktøy i år, en økning på 30 prosentpoeng fra året før. For gruppen 45-54 år har andelen økt fra 35 til 56 prosent siden 2024".
Kunstig intelligens i næringslivet
Det kan virke som utbredelsen av KI i første omgang, som gjelder å ta i bruk KI i det hele tatt, går raskere når det gjelder innbyggernes private bruk, eller i forbindelse med utdanning, enn i arbeidslivet. Men også i næringslivet er det nå en høy veksttakt, og de store bedriftene rykker fra de små: SSB skriver at:
"I 2025 oppgir tre av ti foretak med minst ti ansatte at de benytter én eller flere typer KI-teknologi mot to av ti i 2024 og én av ti i 2023. (...) ...små foretak med færre enn 50 ansatte har mer enn tredoblet sin KI-bruk siden 2023 (riktignok fra et veldig lavt nivå). Store foretak med over 99 ansatte har økt sin andel av KI-brukere fra 27 til 58 prosent i samme periode slik at avstanden mellom store og små foretak har blitt enda større."
Hva denne forskjellen mellom store og små foretak egentlig forteller er jeg litt usikker på. Det kan være slik at at store bedrifter har større ressurser til å utvikle egne tjenester og arbeidsprosesser basert på KI. Men så er det jo mer sannsynlig at dersom en bedrift er veldig stor så vil en eller annen arbeidsprosess, eller en kundetjeneste, benytte KI, selv om ikke alle i bedriften bruker KI i sin vanlige arbeidshverdag, mens det i små og spesialiserte bedrifter er noen disruptive aktører som transformerer hele sin forretningsmodell til å være basert på KI.
Jeg skrev i sommer om en OECD-rapport som går dypere inn i dette med om KI brukes til støtteprosesser eller til å transformere kjerneproessene i en virksomhet, og hvilke bransjer som er mest modne når det gjelder å virkelig få opp produktivitetesveksten ved bruk av KI. Den OECD-rapporten er relativt moderat i sine anslag.
Årsaker til ikke-bruk av KI
Vel så interessant som å se på bedriftenes størrelse kan kan det være å se på hvor langt fremme bedriftter i ulike bransjer er kommet. Her viser tallene at det er en del store forskjeller. Ikke uventet er det slik at bedrifter innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi ligger i forkant, og bruker KI-teknologi til flere ulike ting, mens andre bransjer er mer avgrede i sin KI-anvendelse.
SSB har også sett på hva det er som gjør at bedrifter foreløpig ikke tar i bruk kunstig intelligens i virksomheten. Det jo fortsatt slik i Norge at 70 prosent av bedriftene er i kategorien som svarer at de ikke bruker KI. SSB skriver at:
"I undersøkelsen blant næringslivet spør vi også om hovedårsaken til ikke å bruke KI-teknologier. Dette gjelder 70 prosent av foretakene. Så mange som 77 prosent av disse oppgir at de mangler relevant kompetanse for å bruke KI-teknologier. Dette er en økning fra 69 prosent i fjor. Av dem som ikke har brukt KI-teknologier sier også 4 av 10 foretak at de var bekymret for data- og personvern og at det er manglende klarhet om de juridiske konsekvensene."
Om noen år vil vi helt sikkert synes at slike generelle spørsmål om bruk av kunstig intelligens og uten å være mer presis på tjenester og anvendelsesormåder, virker ganske dumme. Det er litt som å spørre hvor mange som brukte internett på slutten av 90-tallet, da det var nytt og spennende, og vokste veldig raskt, uten å være mer presis på hva vi brukte internett til. Men de tjenestene vi bruker internett til i dag, som sosiale medier, streaming av musikk, film og TV-serier og podcaster, var ikke der i begynnelsen. De kom på grunn av internett.
Nå spør faktisk SSB fortsatt om innbyggeres og bedrifters bruk av internett, og det tallet er så godt som 100 prosent hver dag, så er det ikke så mye nytt å finne der. Men i tillegg spør de om hva vi bruker internett til å gjøre, slik som epost, musikk, film, nettaviser, Facebook. YoutTube, TikTok osv, tjenester som har vokst helt eksplosivt raskt etter at de ble lansert. Og slik blir det sansynnligvis med KI også. Mye av det vi skal bruke KI til er ikke funnet på enda, men vi må regne med at noe av det som kommer vil vokse fryktelig raskt.
KI er ikke noe vi vil gå og kjøpe som en vare i butikken, men inngå i en rekke andre tjenester, produkter og prosesser. Oppgaver vi gjør i dag vil vi få hjelp av KI til å gjøre bedre og raskere, som å søke og løse oppgaver på nettet.. Vi vil også bruke KI til å lage tekst og bilder, til å analysere og kvalitetssikre, til å løse oppgaver og til å finne mønstre og sammhengheter i enorme mengder data. Men i tillegg til det skal vi bruke KI til å løse nye utfordringer og til tjenester og prosesser vil ikke vet hva er i dag.

Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar