tirsdag 28. februar 2023

Nei, en CV fra Chat GPT er ikke å anbefale

Klikk på bildet for hele
For å ta konklusjonen med en gang: Ikke bruk Chat GPT til å lage en biografisk omtale for deg. I hvert fall ikke til noe som skal brukes offentlig til noe annet enn ren underholdning. Og definitivt ikke til å skrive CVen din, for den kommer til å være full av feil. I mitt tilfelle ble den både veldig raus og veldig fantasifull, men dessverre bare unntaksvis helt korrekt.

Nå var ikke planen at jeg skulle bruke Chat GPT til å skrive en biografisk omtale av meg selv heller, men plutselig var den der. Fordi jeg har Chat GPT der som plugin i Google Chrome og hadde googlet meg selv for å finne en gammel nyhetssak, så skred Chat GPT til verket og laget en omtale av meg i full fart i spalten ved siden av google-svarene. 

Eller kanskje ikke av meg? Det med navn er jo litt vanskelig for en kunstig intelligens fordi mange personer kan hete det samme, men i mitt tilfelle er det i hvert fall slik at jeg både har et uvanlig navn og har vært en del omtalt i media og andre steder på internett.

Resultatet ble en veldig raus omtale. Den slår fast at jeg har studert på hele tre ulike høyere utdanningsinstitusjoner (der ingen av dem stemmer), har jobbet i IBM og Telenor (Statoil, Abelia og Halogen ville vært korrekt), har vært norsk ambassadør i UK og har dobbelt statsborgerskap. Ingen av delene stemmer. Og det er litt spesielt at Chat GPT ikke bare slår fast fakta, men også bidrar med skjønnsmessige vurderinger av mine bidrag til å styrke samarbeidet mellom Norge og UK.

Når det gjelder mine politiske roller er det stort sett ikke korrekt det heller, men det er feil på mer interessante måter. Det som jo er korrekt er at jeg har vært statssekretær (Deputy minister) i Ministry of Local Government and Modernisation. Så stemmer det både at jeg har vært stortingsrepresentant og at jeg har vært Høyre-politiker, men ikke samtidig og ikke i den nevnte perioden. Men her er kanskje problemet at min partipolitiske vandring på slutten av 90-tallet er vanskelig for en kunstig intelligens å forstå.

Et annet interessant fenomen jeg også oppdaget, for jeg måtte jo prøve dette igjen og se om resultatet ble det samme. er at du ikke får samme svar to ganger på rad. Og det er jo greit hvis du skal ha hjelp til å skrive en roman eller et filmmanus, men urovekkende hvis det skal handle om CVer eller andre verifiserbare faktaopplysninger. På andre forsøk kunne min biografiske medhjelper blant annet fortelle at jeg er født i London, delvis oppvokst i Nigeria, har ledet Microsoft Norge og har vært statsekretær i Finansdepartementet 2013-17 (feil alt sammen), men med et særlig ansvar for informasjonsteknologi, digitalisering og forvaltingsreformer.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar