Norsk offentlig sektor er en av verdens beste. Både stat og kommune leverer mange og viktige velferdstjenester til innbyggere, noen ganger i et samarbeid med private.
Men ikke alt fungerer like godt og mange har nok opplevd at det særlig kan være vanskelig å forholde seg offentlig etater og tjenester når man har behov som går på tvers av stat og kommune og på tvers av ulike sektorer og etater. Man kan ha behov som gjør at man må forholde seg til både sykehus, NAV, og helsestasjon. Eller både NAVs arbeidsformidling og skole - samtidig.
Disse utfordringene var noe av grunnen til at regjeringen Solberg la frem en engen strategi for digitalisering i offentlig sektor for to år siden, sammen med KS. En viktig del av strategien er å identifisere noen av disse "livshendelsene" som utfordrer både innbyggere og offentlig sektor, og som krever mer sammenheng i tjenestene. For eksempel at det er en informasjonsflyt mellom ulike deler av offentlige tjenesteleverandører slik at det ikke bare er den enkelte innbygger som har oversikt og er sin egen informasjonsbærer.
Lykkes man med det er gevinsten at foreldre med syke barn, personer som har mistet jobben og er på jakt etter ny jobb, eller folk som opplever dødsfall i nær familie, opplever at ting henger sammen og at de slipper å fylle ut skjemaer med de samme opplysningene gang etter gang.
Men hvordan organiserer man seg hvis man skal samarbeid på tvers i offentlig sektor for å løse slike utfordringer? Hvordan setter man gode mål, lager gjennomførbare tidsplaner og milepæler? Setter man det opp som et prosjekt eller som et nettverkssamarbeid?
Dette har Digitaliseringsdirektoratet rett før jul laget en ny veileder om, som heter "Styre og organisere sammenhengende digitale tjenester". Den finner man på en nettside om sammenhengende tjenester som også inneholder mye annet aktuelt stoff for de som er engasjert det å skape digital sammenheng for innbyggere og næringsliv. Her er det også noen lenker til saker nyhetssaker og blogginnlegg om hvordan det går med arbeidet med livshendelsene. En ting er å beslutte en overordnet strategi for digitalisering i offentlig sektor. Det hjelper ikke mye hvis ikke den følges opp med konkrete tiltak som gjennomføres i et samarbeid mellom dem som må bidra hvis det skal skapes en sammenheng.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar