Aldri har det norske handelsoverskuddet vært høyere enn i 2021. Etter en pandemi-nedtur i 2020, med et overskudd hårfint over null, endte det norske varehandelsoverskuddet i 2021 på rekordhøye 1378 milliarder kroner. Det viser SSBs oppsummering av handelsbalansen i 2021.
Alt økt i 2021, ikke bare olje- og gassekspoten. Fastladseksporten gikk opp med 22 prosent fra 2020 og med 19 prosent fra 2020. Importen økte også, med nesten 10 prosent oppgang fra 2020. I de tallene er det både nye kampfly, nye sivile fly, men særlig en kraftig oppgang i importen av el-biler. I en verden der pandemien har redusert bilproduksjonen, har Norge importert langt flere biler:
"Etter det ble innført varer for 75,8 milliarder kroner i desember endte den totale importen for 2021 på 846,8 milliarder kroner. Det er hele 82,1 milliarder kroner mer enn året før. Rundt en fjerdedel av denne oppgangen skyldes høy import av personbiler, som økte med 36,5 prosent sammenlignet med året før, og beløp seg til 72,1 milliarder kroner i 2021. Brorparten av dette igjen skyldes elbiler, hvor importverdien var 48,2 milliarder kroner, hele 60,7 prosent mer enn i 2020. I tillegg ble det importert hybridbiler for 14,9 milliarder kroner."Men når handelsbalansen slår alle rekorder, også når importen øker, skyldes det naturligvis også olje og naturgasseksport. Og særlig gass,, Norge er i ferd med å bli en gassnasjon i enda større grad enn en oljenasjon, og det hjelper at gassprisene er rekordhøye. Man kan på en måte si at de faktorene som gjør at strømprisene er rekordøye for norske strømkunder er de samme som gjør at overskudddet fra norsk eksport av gass til europeiske energikunder aldri har vært høyere:
"Verdien av naturgasseksporten endte på hele 475,8 milliarder kroner i 2021, mer enn en firedobling fra året før og den klart høyeste eksportverdien noensinne. Den store økningen skyldes skyhøye gasspriser, spesielt i siste halvdel av 2021. Økt etterspørsel etter gass i Europa, sammen med redusert tilbud blant annet som følge av lavere import fra Russland resulterte i rekordhøye priser. Det ble utført 113,7 milliarder standard kubikkmeter naturgass i gassform, 5,6 prosent mer enn i 2020. Verdien av naturgasseksporten seksdoblet seg fra desember 2020 til samme måned i 2021 og var sist måned 31,1 prosent høyere enn forrige rekord i november 2021. Eksportvolumet økte med 4,8 prosent til 10,8 milliarder standard kubikkmeter naturgass i gassform fra desember i 2020."
Dette er interessante tall. Naturgasseksport for 476 milliarder, råoljeeksport på 350 milliarder og fastlandseksport 541 milliarder kroner. Det siste tallet inkluderer en fiskeeksport på rekordhøye 117 milliarder kroner, en metalleksport på 95 milliarder kroner og en maskineksport på 65 milliarder kroner. Norge har med andre ord klart seg bemerkelsesverdig godt gjennom pandemien.
Er det så ingenting å være bekymret over? Det er det naturligvis alltid. Ikke på helt kort sikt, her er tallene gode, og norsk næringsliv leverer på imponerende vis både vekst i oljesektoren og i fastlandsindustrien samtidig. Men på litt lengre sikt må en langt større del av inntektene komme fra andre kilder enn olje og gassproduksjon Andre teknologi- og kunnskapsintensive næringer som tåler det norske lønns- og kostnadsnivået og som dermed kan bidra til skatteinntekter nok til å finansiere det velferdstjenestenivået vi ønsker å ha i Norge.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar