søndag 29. november 2009

Tippekampen 40 år

Den første tippekampen jeg så var med Wolverhampton, og jeg tror det var mot Leicester City. Og at den fant sted omtrent i 1973 da jeg var åtte år. Avisene skriver at dette i så fall kan være den første tippekampen Arne Scheie kommenterte. Men jeg er i tvil, for oversiktene på nettet over hva NRK egentlig har hatt på programmet spriker litt (i denne oversikten fra NRK over alle tippekamper er ingen kamper mellom Wolves og Leicester nevnt).

Nå er det lenge siden 1973, jeg var 8 år og datoene kan ha gått litt i surr, men man glemmer ikke hvem man holdt med i den første tippekampen. Jeg likte draktene til Wolverhampton. Men jeg må innrømme at forholdet til Wolves ikke varte, de ramlet nesten ut av serien og jeg ble etter hvert mer og mer fascinert av et Manchester United med lynvingene Gordon Hill og og Steve Coppell og etterhvert med de gamle Leeds-kjempene Joe Jordan og Gordon McQueen.

Da United tapte cupfinalen i 1979 med 3-2 mot Arsenal i en helt vanvittig kamp var det gjort for min del. Jeg led da Alan Sunderland scoret det avgjørende målet for Arsenal i siste spilleminutt. Og siden har det vært United. Og apropos Leeds, både Eric Cantona og Rio Ferdinand kom til United fra den gamle erkemotstanderen.

NRK sendte 370 tippekamper mellom 1969 og 1995. Så tok TV 2 over. De av oss som så masse kamper på 70 tallet vil huske at NRK hadde en kamppakke der de sendte kamper som ble spilt i The Midlands, med klubber som Birmingham City, Aston Villa. West Bromwich Albion, Derby County, Nottingham Forest, Coventry City, Leicester City, Stoke City og Wolverhampton Wandererers. Dette, sammen med fotballkortene, gjør at en del folk på min alder har en helt unormal god hukommelse om navnet på baner som Baseball Ground, The Hawthorns, Highfield Road og Filbert Street.

Nå kan kan man si mye bra om de midtre delene av England. De har produsert et par klubber som har vunnet ligaen, på 70-tallet gjorde Derby det to ganger og Nottingham Forest en gang. Men det er ikke her de beste lagene holder til. London (bl.a Arsenal, Chelsea og Tottenham) og det gamle Lancashire (som inkluderer byene Manchester og Liverpool) har produsert samtlige vinnere av Premier League siden den ble etablert i 1992-93. Leeds United (1992) og Aston Villa (1981) er de eneste klubbene som har vunnet den øverste divisjonen uten å komme fra London eller nord-vest siden Nottingham Forest vant i 1978.

I dag er fotball på TV noe helt annet enn det var på 70-tallet. Da måtte vi håpe på at NRK sendte en kamp eller to i løpet av sesongen med laget vi holdt med. I dag sender Canal Plus omtrent alle kampene hver eneste helg. I går så jeg Manchester United slå Portsmouth 4-1, og i dag har jeg sett Liverpool slå Everton 2-0 og Chelsea slå Arsenal 3-0. Nå er det slik at vi som holder med disse engelske lagene kan se alle seriekamper og mesterligakamper de deltar i hver sesong. Å se laget sitt ofte på TV var en helt utopisk ting på 70-, 80- og 90-tallet. Derfor savner jeg ikke tippekampen. Fotballen i dag er bedre. Og vi som vil se det på TV kan selv velge hvilke kamper vi vil se på.

For et nostalgisk tilbakeblikk han boken Drømmen om England av DN-journalistene Lars Backe Madsen og Jens M. Johanssen anbefales. De har besøkt de gamle heltene fra den gang vi kjøpte pakker med fotballkort og byttet med andre til vi hadde en komplett samling med samtlige spillere. Det viser seg at mange av spillerne det var bilde av på kortene finnes i virkeligheten også. Men det må advares mot svært høy nerdefaktor.

2 kommentarer :

  1. Jeg vokste opp med tippekamper på 80-tallet og TV2 (liten intermesso) på 90-tallet. Noe av det beste som har skjedd de av oss lidenskaplig følger engelsk fotball, var at Canal Plus overtok.

    Som du nevner nå har vi faktisk mulighet til å følge favorittlaget året rundt. Jeg husker når NRK skulle sende F.A. Cup, som de måtte avbryte for det de skulle sende BARNE TV!

    NRK har selvfølgelig en helhet og ivareta - likefullt var dette svært frustrende. Slikt tøvet ble vi befridd fra når Canal Plus overtok. Som sagt det beste som har skjedd de av oss som har interessert i å følge engelsk fotball.

    SvarSlett
  2. Ja, det ble en nostalgisk søndag ettermiddag, a walk down Memory Lane!

    Moro å se igjen de gamle heltene, de dårlige banene, varierende TV-signaler og de rørende hjelpeløse kommentarene fra ØJ og RH.

    Men, det som virkelig slo meg var en ting: hvordan spillerne spratt opp igjen etter tacklinger!
    Her var det tacklinger som knaste (og mange spilte med nedrullede strømper). Så vi noen som lå og rallet i dødskramper på gresset? Nei - det var ikke mye filming i engelsk fotball dengang!

    SvarSlett