lørdag 14. november 2009

Hvor stort er YouTube?

Gamle medier er opptatt av å skrive om hvor mange som bruker gamle medier. Opplagstall for aviser og ukentlige seertall for TV-kanaler får mediedekning. Vi vet mye om hvor store de er. Men hvor store er de nye mediene? Og hvordan skal vi måle det? Fordi noen av de nye mediene fungerer så forskjellig fra for eksempel nettaviser er det ikke uten videre lett å bruke samme målemetoder.

Man kan jo ta utgangspunkt i YouTube, tjenesten som sammen med Facebook virkelig har klart å utnytte potensialet for interaksjon og brukermedvirkning . YouTube er stedet der privatpersoner og virksomheter legger egne videoer, men også et nettsted der den kommersielle film og musikkindustrien driver reklame for sine produkter og legger ut innhold gratis. For øyeblikket fører ny iPhone 3GS med video til en eksplosjon i antall videoklipp. Mens billige HD-videokameraer fører til en eksplosjon i behovet for båndbredde. Og gradvis er YouTube også i ferd med å bli verdens største arena for e-læring når universiteter og høyskoler legger sine forelesninger ut på YouTube EDU.

Hvor stort 1 - Hvor mange bruker YouTube? Det er flere måter å måle antall brukere. En mye brukt sammenligning finner man på listene til Alexa.com. Den globale listen deres viser at google.com er størst i verden foran Facebook, Yahoo, YouTube, Windows Live og Wikipedia. Tradisjonelle medier som BBC og CNN dukker først opp rundt 50. plass. I følge Alexa er rundt 20 prosent av alle på internett innom YouTube hver dag (40 prosent besøker Google). Og på YouTube sin egen blogg sier de: "Today, I'm proud to say that we have been serving well over a billion views a day on YouTube".

Hvor stort 2 - Hvor mye innhold lager brukerne på YouTube? Det er jo sosiale medier dette, og det er jo minst like interessant å se på hvor mye innhold som lastes opp fra brukerne. Mens tradisjonell massekommunikasjon produseres av og konsumeres av mange, kan alle være produsenter på Facebook, Flickr og YouTube. Men hvor mye lager brukerne? I følge bloggen til YouTube laster brukerne opp 20 timer video hvert minutt. Eller for å si det på en annen måte: Hvis du bruker en time på å se video på YouTube er det samtidig lastet opp 1200 nye timer med video.

Hvor stort 3 - Hvor mange ser på et enkelt klipp? Nå er selvsagt mye av poenget med YouTube "longtail-effekten", at det er millioner av forskjellige videoklipp, i motsetning til TV der veldig mange ser på det samme. Men noen av klippene på YouTube blir likevel fryktelig store. Her kan det være et poeng å sammenligne med de mest sette TV-programmene gjennom tidene. Superbowlfinalen i 2009 ble sett av 98 millioner. Et av de mest berømte amerikanske tv-øyeblikkene var kunstløpfinalen mellom Nancy Kerrigan og Tonya Harding under OL på Lillehammer (Oksana Bajul vant, men det er det ingen som husker lenger). Kortprogrammet ble sett av i underkant av 50 millioner seere bare i USA.

Den mest sette videoen på YouTube er sett av over 480 millioner seere. Susan Boyles første opptreden på Britains Got Talent er på femteplass og er sett av 280 millioner brukere. Så kan man selvsagt innvende at TV er best på sanntid, mens YouTube er best på repriser. Men når 10 millioner ser U2 live på YouTube sier vel det noe om at TV-kanalene ikke kan være trygge på at de vil dominere sanntidsinnhold heller.

Hvor stort 4 - Hvor mye båndbredde bruker YouTube? Når det gjelder bruk av båndbredde sliter jeg litt med å finne gode oversikter over hvor stort YouTube er i forhold til andre, for eksempel Facebook eller mer tradisjonelle nettmedier. At det er enormt mye større enn tradisjonelle medier er det ingen tvil om. The Economist skrev i september da internett feiret 40 år at: "Nowadays, YouTube streams more data in three months than all the world’s radio stations plus cable and broadcast television channels stream in a year." Et forsøk på å vise hvor mye av innholdet på nettet som er video er i denne artikkelen i NY Times fra i fjor.

Hvor stort 5 - Hvor stort er YouTube i forhold til norske nettmedier? Her er nok Alexa.com sin toppsliste for norske nettsteder en bra indikator på populariteten blant norske brukere. I Norge er Google.no størst, Facebook nr to og YouTube er nr tre. De tradisjonelle mediene er mindre, med VG på femteplass, Dabladet nr 8 og Aftenposten nr 14 på listen.

Hvor stort 6 - Hvor nyttig og viktig er YouTube? For alle som mener at internett stort sett består av søppel, kan det være lurt å ta en titt på disse YouTube-sidene: Harvard, MIT, Stanford, Cambridge (UK), UC Berkeley (med Nobelprisvinner Oliver Williamson) og Columbia. At de beste universitetene i verden bruker YouTube som sin viktigste plattform for å distribuere forelesninger utenfor campus sier mye om fremtidens bruksområder og muligheter. Et bra sted å starte er "10 Signs of Intelligent Life at YouTube"

Hvor stort 7 - Hvor mye penger tjener YouTube? You Tube taper penger, så YouTube er heldige som har lønnsomme Google som eier. Nå er det riktignok ingen andre enn Google som vet helt sikkert hvor stort underskudd YouTube har, tipsene varierer ganske mye. Og mens noen mener tapene vil øke etterhvert som det blir mer video med høyere kvalitet, mener Chris Anderson at prisfallet på båndbredde og lagringskapasitet er så kraftig at det bare er et spørsmål om tid før kostnadene blir lavere enn inntektene og YouTube kan bli en stor kommersiell suksess.

3 kommentarer :

  1. Interessant bloggpost. Vi er vitne til store omveltninger i medielandskapet.

    SvarSlett
  2. I tillegg har jo Google blitt så store at for Google er det et poeng i seg selv at det er spennende ting på nett, spennende ting å søke etter - Google tjener penger på at vi sitter på nettet. Så kan de subsidiere YouTube, hvis det gjør at vi søker mer. Det er en tankerekke i hvert fall..

    SvarSlett
  3. Hei Ida. Dette er et veldig viktig poeng. I følge NY Times står Google for seks prosent av all trafikk på internett globalt: http://www.nytimes.com/external/readwriteweb/2009/10/13/13readwriteweb-google-accounts-for-6-of-all-internet-traff-90323.html (går ut fra at det er trafikk målt i datamengde)

    Det betyr to ting: 1) trafikk i seg selv er viktig når man er blitt så stor som Google, og 2) Google er ikke bare reklame og tjenester, de har også investert i stadig mer egen infrastruktur for å drive "the cloud" som vi alle bruker hver dag.

    SvarSlett