onsdag 28. februar 2024

Ny veileder om arbeid med sammenhengende tjenester

Det har heldigvis blitt en tydeligere ambisjon det siste tiåret om at offentlige tjenester skal henge sammen.  Forvaltningen skal levere sammenhengende tjenester til innbyggerne og næringslivet og innbyggernes og bedriftenes behov skal settes i sentrum for tjenesteutvikling. Digitaliseringens muligheter skal utnyttes for å få dette til.

Men hvordan går man egentlig fram når man skal få tjenester i det offentlige til å henge sammen på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer? Hvor begynner man og hva er det viktig å få på plass av avklaringere. Og hvordan ser det ut når man får det til? Hvem styrer, hvem betaler og hvem må være med`? 

Nå har Digitaliseringsdirektoratet (DigDir) og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i samarbeid laget en ny veileder som gir tips og råd og veiledning om hvordan man går frem for å få dette til. Det kan kanskje høres litt banalt ut at det må lages en egen veileder for å få offentlige tjenester til å henge sammen for innbyggere og næringsliv, men det er verken banalt eller merkelig i det hele tatt. Noe av det offentlig sektor er aller dårligst til er å planlegge, finansiere, styre, gjennomføre og levere prosjekter på tvers av sektorer og virksomheter. Virksomhetene i det offentlige får ikke særlig gode bestillinger om å gjøre det, man vet ikke hvordan man skal gjøre det, Hva som er en suksess blir ikke målt og man blir ikke belønnet for å lykkes.

Derfor er en denne veilederen om  sammenhengende tjenester en konkret og god støtte til de som som skal gå løs på eller står i slike prosjekter. Man finner også en del konkrete eksempler på hvordan denne type samarbeid har vært gjort i praksis på ulike områder før. Digdir og DFØ skriver selv i forbindelse med lanseringen at:

"Veilederen gir et utvalg av tilnærminger og hensyn som kan hjelpe deltakerne med å finne en organisering og styring som er tilpasset deres samarbeid. Den legger vekt på reglement og praksis, metodikk og rammeverk. Veilederen tar opp fire prinsipper for styring og organisering i samarbeid:
  • å være fleksibel og tilpasset brukerbehovene
  • å balansere egenskaper fra både nettverk og hierarki
  • å utforske gjennom praksis hva som er en hensiktsmessig styring og organisering av samarbeidet
  • å utnytte handlingsrommet i eksisterende rammebetingelser
Veilederen gir innsikt i noen grunnleggende styringstemaer som deltakerne bør reflektere rundt og ta hensyn til når de utformer styringen og organiseringen av samarbeidet. Den viser også eksempler på hvordan styring er tilpasset og brukt i ulike situasjoner i eksisterende samarbeid."

Veilederen går igjennom flere ulike temaer som er viktig for å få til et godt samarbeid, blant annet hvordan de ulike fasene av et vellykket samarbeidsprosjekt ser ut, fra å starte sammen, via å forme sammen, når man går fra ide til konsept, og til å levere sammen, når man går videre  fra konsept til gjennomføring og forvaltning.

Jeg synes også det ser nyttig ut at mye av dette materialet er formulert som spørsmål, på samme måte som utredningsinstruksen består av seks spørsmål. I denne veilederen er det åtte spørsmål som er tatt inn under overskriften "Åtte temaer for styring og organisering av samarbeidet". Gode spørsmål, som "Hvilke mål skal samarbeidet oppnå?", "Hvilken risiko kan dere sammen akseptere?", "Hva er en god fordeling av roller og ansvar?" og "Hvordan skal samarbeidet finansieres?"

Mitt beste tips er at de som har glede og nytte av slike råd og tips, og har behov for å lære av andres erfaringer gjennom konkrete eksempler, selv finner frem i veilederen.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar