USAs politikere er avhengige av økonomiske gaver fra bedrifter og privatpersoner for å drive valgkamp. I motsetning til i Norge der det meste av partifinansieringen kommer over offentlige budsjetter, og forholdsvis lite fra private, er de fleste pengene private i USA. Og de finansierer driften av de politiske kampanjene på nasjonalt nivå delstatsnivå og lokalt nivå gjennom nominasjonsprosess og i selve valgkampen.
For å vinne de største og viktigste slagene trengs det veldig mye penger, ikke minst for å betale for TV-reklame. De fleste tror nok at det først og fremst er store bedrifter som betaler mest, men her er virkeligheten langt mer nyansert. Store bedrifter og veldig rike privatpersoner bidrar naturligvis med de største enkeltbeløpene, men noe av et interessante som har skjedd i USA de siste årene er hvordan langt flere personer bidrar med penger. De fleste med små beløp, men summen av alle de små beløpene blir veldig mye penger til sammen. The Economist har sett på tallene og skriver:
"The number of Americans donating to political campaigns is rising rapidly. Economists at Georgetown University, Harvard Business School and Sciences Po, a French research university, analysed 340m individual contributions reported to America’s Federal Election Commission (fec) between 2005 and 2020, or 92% of the total contribution. They found that the number of individual donors increased ten-fold to nearly 20m between 2006 and 2020. Some 30m Americans donated to a political campaign at least once over that period. And 20m—one in 12 adults—did so during the 2020 election cycle.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar