torsdag 19. mai 2022

Norsk Mediebarometer 2021

Også i år må jeg reklamere for Statistisk sentralbyrås årlige publikasjon Norsk mediebarometer. Den dekker temaer der det har skjedd enorme endringer de siste årene, og grundig og god statistikk både om det som faller, men også om det som er på vei opp av nye medieplattformer og forbruksmønstre, er veldig interessant lesestoff. 

I 30 år har denne undersøkelsen blitt laget, og i hvert fall de siste 15-20 årene har mye handlet om de tradisjonelle medienes tilbakegang, og digitale og nettbaserte nyhets- og kulturtilbud som har vokst. Det er ikke lenger analogt vs digitalt, men i mange tilfeller nye digitale tjenester som erstatter dagens digitale produkter og tjenester. Og pandemien har nok akselerert en slik utvikling ytterligere. Noe av det som har fått mye oppmerksomhet i år er den voldsomme veksten i bruk av Netflix og andre strømmetjenester for film og serier.

I 2021 var det en gjennomsnittsdag slik at 22 prosent leste en papiravis, 59 prosent leste nettavis, 46 prosent så på TV (inkludert direktesendt nett-TV) 47 prosent hørte på radio, 58 prosent hørte på lydmedier, 21 prosent leste en bok, 52 prosent så film eller video, 33 prosent spilte et digital spill og 93 prosent brukte internett. Noe av det norsk mediebarometer bidrar til å formidle er at bruken av ulike medier ikke er helt jevnt fordel, og at alder er noe av det som skiller:

"Ni av ti personer i alderen 9-79 år bruker internett en gjennomsnittsdag, men det er stor forskjell på de eldste og resten av befolkningen. Nesten alle i alderen 13 til 44 år er innom internett en gjennomsnittsdag, mens andelen blant de mellom 67-79 år er 68 prosent. Andelen eldre som er på internett en gjennomsnittsdag har ikke økt fra 2020. Gjennomsnittlig tid som befolkningen bruker på internett fortsetter å øke markant på alle ukedager. 98 prosent har tilgang til internett hjemme og dette har ligget på samme høye nivå de siste fire årene. Andelen som har smarttelefon holder seg stabil på 96 prosent, og totalt 99 prosent av befolkningen mellom 9-79 år har sin egen mobiltelefon, inkludert smarttelefon. 81 prosent av befolkningen ringer private samtaler en gjennomsnittsdag, og en større andel kvinner enn menn tekster. 73 prosent bruker mobiltelefonen til å sjekke sosiale medier og 61 prosent leser nettavis med telefonen."

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar