søndag 31. august 2008

Disruptiv innovasjon i helsesektoren

I Tromsø finnes det noe som heter Nasjonalt Senter for Telemedisin. Engasjerte og flinke folk som har som mål å forbedre og effektivisere sykehus og helsetilbud nasjonalt og internasjonalt ved hjelp av informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

Hvert år arrangerer de en internasjonal konferanse om e-helse der folk fra hele verden kommer for å høre foredrag og diskutere. I juni i år var temaet innovasjon. Hele første dag var en såkalt "Innovation Jam" med flere spennende internasjonale foredragsholdere.

Arrangørene av Tromsø Telemedicine and E-Health Conference 08 har lagt ut foredrag og bilder fra konferansen på nettstedet sitt.

Den store stjernen i år var Clayton Christensen, professor ved Harvard Business School, bestselgende forfatter og ekspert på såkalt disruptiv innovasjon. Han har for øvrig også samarbeidet med Espen Andersen og Øystein Fjelstad på BI. Jeg kommer nok tilbake på denne bloggen med mer om Clayton Christensen og hans forskning. Jeg tror den er viktig for vår forståelse av hvorfor og hvordan innovasjon skjer i ulike bransjer. I det siste har Christensen interessert seg spesielt for disruptiv innovasjon i helsesektoren og utdanningssektoren.

Akkurat nå leser jeg Christensens siste bok "Disrupting Class" som kom i juni i år. Den handler om hvordan skolen vil bli gjenstand for disruptiv innovasjon. Jeg kommer sikkert til å skrive mer om dette senere når jeg har lest hele boken.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar