Et av kjennetegnene ved vår moderne verden er at verdenshavene er fulle av skip som frakter ulike varer mellom land og kontinenter. Olje, gass, biler, maskiner, klær, elektronikk, kjemikalier, metaller, bygningsmaterialer og masse annet.
Billig og effektiv verdenshandel er en forutsetning for det velstandsnivået og velferdsnivået vi har. Det muliggjør en avansert global arbeidsdeling der vi eksporterer det vi har har mer enn vi trenger, og kan tjene penger på å selve (for eksempel olje og laks), og kjøper det andre produserer langt billigere enn det vi kunne gjort (for eksempel datamaskiner og biler). Kjøpe billig og selge dyrt er lurt, men det er vanskelig om mye forsvinner på veien i transportkostnader.
En forutsetning for å kunne transportere billig på båt er at det er trygt og at avstanden varer skal fraktes er så kort som mulig. Noen ganger har mennesker gjort store inngrep i naturen for å få avstanden til å bli kortere, som Suez-kanalen, som var ferdig i 1867, og ble den foretrukne ruten mellom Asia og Europa. I fjor gikk det 24 000 båter gjennom Suez-kanalen. Det var ti prosent av varevolumet i verden som ble fraktet på båt. Så mye ser det ikke ut til å bli i år.
The Economist har skrevet litt om dette i en artikkel som også viser noen infografiske fremstillinger av effekten på skipstrafikken fra den pågående konflikten i Midt-Østen. Skal man gjennom Suez-kanalen må man passere Rødehavet. Og der ligger blant annet Yemen. The Economist skriver:
"More than 200 container ships travelled through the Red Sea and the Suez Canal between January 4th and 11th last year. During the same week in 2024 only 122 dared to make the journey. Container firms accounting for 95% of the capacity that usually sail the Suez have suspended services in the area. A few energy firms, such as BP and Equinor, have also temporarily stopped using the canal. This is the biggest disruption to shipping in the Red Sea in recent years. Data from the Kiel Institute, a German think-tank, show that the current volume of cargo is 66% lower than would have otherwise been expected, based on averages between 2017 and 2019 (see chart 1). By January only 200,000 standard containers were passing through the waterway per day, compared with around 450,000 in December 2022—the lowest point of the pandemic."
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar