torsdag 25. april 2019

Kongsbergregionen digitaliserer

Noe av det mest inspirerende i min jobb er å reise rundt i kommune-Norge for å høre om og diskutere den praktiske og konkrete hverdagen ute i kommunene når det gjelder digitalisering i offentlig sektor. Det er kommunene som er den viktigste leverandøren av ulike velferdstjenester til innbyggerne, fra før vi er født og livet ut.

Nå er det naturligvis viktig at vi lager ambisiøse og gode planer og strategier i departementene og etatene i staten også, men den egentlig dommen over om vi lykkes eller ikke er om vi oppnår å skape enklere og bedre tjenester for innbyggere og næringsliv der de er til daglig. Mye av dette handler om hvordan kommunene klarer å omsette nasjonale og kommunale strategeier til konkrete løsninger og tjenester.

I går var jeg på en av de mange møteplassene rundt om i landet der denne utfordringen er tema, Kongsbergregionens digitaliseringskonferanse. Som i mange andre regioner samarbeider man regionalt om å løse flere oppgaver som kommunene er for små til å løse alene- Og som i mange andre slike samarbeid tar digitalisering en stadig større del av plassen, rett og slett fordi det er blitt en så stor og viktig utfordring. Sist jeg møtte de syv kommunene som samarbeider i Kongsbergregionen tror jeg var på en workshop i 2015, da de ganske nylig hadde satt i gang. Nå var det adskillig flere folk med, og mange konkrete resultater har kommet ut av dette arbeidet.

På samlinger som dette er det alltid interesse i kommunene for å høre hva staten ved Kommunal- og Moderniseringdepartementet tenker og gjør , og hva kommunesektoren ved KS tenker og gjør, og det bidro vi til å belyse gjennom innlegg på konferansen, men det store høydepunktet for min del var å høre tre innledere fra dette samarbeidet som beskrev hvordan arbeidet deres har resultert i helt konkrete digitale løsninger som forenkler hverdagen innbyggerne i disse kommunene.

Camilla G. Lobben, Anne Rygaard og Halvor Rostad beskrev hvordan de har jobbet med å få på plass digital byggesaksbehandling og andre digitale verktøy og tjenester, tatt i bruk digital postkasse og fått på plass en ganske slank støttefunksjon som gir ansatte opplæring og støtte til å ta i bruk de nye løsningene og har arenaer for å ta seg av diskusjoner om fremtidige behov, utvikling av nye tjenester og gjennomføring.

Dette er først og fremst et resultat av jobben de selv gjør, men det hadde ikke vært mulig uten samarbeidet på tvers av de syv kommunene eller uten satsingen på ulike nasjonale løsninger og komponenter som kan benyttes, som for eksempel Fellestjenester bygg, som fikk mye fortjent skryt for måten det har bidratt til få frem nye tjenester og fjerne masse tidstyver i et samspill mellom stat, kommune og marked.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar